Afvalbeleid: beter scheiden, toch meer betalen?

25 december 2012

Afvalbeleid: beter scheiden, toch meer betalen?

Frank SpreeuwenbergEen jaar geleden is een nieuw afvalinzamelsysteem ingevoerd in Horst aan de Maas. Het heeft nogal wat voeten in aarde gehad, maar het resultaat is uiteindelijk prima. De inwoners zijn tevreden en er wordt veel meer gescheiden dan vooraf verwacht. B&W stelden voor dóór te gaan met het afvalbeleid, maar wil de burgers wél meer laten betalen.

De SP heeft vorig jaar ingestemd. Hoe denkt ze daar nu over?
Raadslid Spreeuwenberg (SP): “De SP blijft voorstander van dit afvalbeleid. Vooral vanwege de milieuwinst. Veel restafval kan hergebruikt worden. Wat in veel dorpen al normaal was voor oud papier, glas en oud ijzer wordt nu verbreed. Er valt altijd wat te verbeteren, maar dat het ophaalsysteem hetzelfde blijft, vinden wij prima. Je moet niet meteen weer alles overhoop gooien.

Toch heeft de SP het voorstel van B&W met betrekking tot de afvalstoffenheffing afgewezen. Waarom?
Spreeuwenberg: “Zoals gezegd willen wij het systeem niet meteen weer aanpassen. Datzelfde geldt voor de afvalstoffenheffing. Maar de vrees die de SP uitsprak bij de evaluatie van het afvalbeleid wordt bewaarheid. De burgers worden gestraft voor hun goede gedrag! Ze moeten meer betalen!”

De burgers betaalden voorheen voor een kleine blauwe emmer 84,00 euro voor het restafval. Bij invoering van het nieuwe systeem ging die rekening omhoog naar 115,00 euro met daar boven op het bedrag van de tariefzakken. Per 1 januari 2013 gaat het basisbedrag naar 147,00 euro voor tweepersoonshuishouden. Dat is maar liefst 75% verhoging in 2 jaar! Spreeuwenberg over deze ontwikkeling: “Onacceptabel! Dit is niet volgens het principe ‘de vervuiler betaald’.

Wat was het alternatief van de SP?
Spreeuwenberg: “Wij hebben in de vergadering voorgesteld om zowel het ophaalsysteem als de afvalstoffenheffing gelijk te laten. Eerst moeten we goed bekijken wat de kosten zijn per afvalstroom en wie daarvoor moet betalen. Jammer genoeg werd dit voorstel niet overgenomen”.