SP vraagt om referendum herindeling

25 november 2012

SP vraagt om referendum herindeling

Anthony van Baal
Mocht er een nieuwe herindelingsronde komen, dan wil de SP Horst aan de Maas dat inwoners hier een stem in hebben. Daarvoor dient volgens de partij een referendum gehouden te worden. De SP komt met het voorstel naar aanleiding van het recente regeerakkoord van VVD en PvdA, waarin gesteld wordt dat gemeenten – via herindelingen – tot minimaal 100.000 inwoners gevormd moeten worden.

Dat stelde Anthony van Baal, fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraadsvergadering van afgelopen dinsdag. Van Baal wees in zijn betoog op het referendum van Sevenum en de dorpspeilingen in Meerlo-Wanssum, die vooraf gingen aan de laatste herindeling. De SP-frontman: “Uit beide ‘referenda’ bleek dat de gemeenteraad een afwijkende mening was toegedaan dan de inwoners van beide gemeenten. In Sevenum en Meerlo-Wanssum heeft men destijds geluisterd naar de inwoners en ik ga er van uit dat dit nu niet anders zal zijn”. Om de inwoners van Horst aan de Maas op het moment dat een herindeling voorgesteld wordt ook echt een stem te geven diende de SP een motie in. Volgens de SP mag er alleen een gemeentelijke herindeling plaatsvinden na instemming van de inwoners.

Essentie (VVD) vond echter bij monde van Bram Hendrix dat de SP voor de muziek uitloopt. “Een herindeling is de komende jaren nog niet aan de orde. We vinden daarom dat het geen zin heeft daar nu al een uitspraak over te doen.” Hij gaat daarbij echter voorbij aan het feit dat zo’n referendum dan ook – vooraf – al mogelijk gemaakt moet zijn. Ook CDA en PvdA-PK stemden tegen, waardoor de motie niet werd aangenomen.

Uit een poll van weekblad Hallo bleek dat een grote meerderheid (98%) van de reageerders op de poll vinden dat de gemeente Horst aan de Maas zich geen nieuwe herindeling op zou moeten laten leggen. De “stemmers” in de Hallo wijzen er op dat “herindelen” alleen maar geld kost en het levert de burgers niets op. In Hallo werd gewezen op de samenwerkingsovereenkomst, die vorige week is afgesloten tussen Horst aan de Maas en Venray. De burgemeesters van beide gemeenten bezweerden bij hoog en bij laag dat dit geen voorbode was van een fusie. Een logische reactie. Maar de fusie van Horst met Broekhuizen en Grubbenvorst – eind vorige eeuw – werd ook ingeleid door een vergelijkbare “samenwerkingsovereenkomst”, toen ook nog met Sevenum er bij. Toen duidelijk werd dat deze “overeenkomst” zou gaan leidden tot een fusie, haakte Sevenum af. Zij waren van mening dat een fusie niet nodig was. Pas bij een tweede fusieronde sloot Sevenum alsnog aan, mede naar aanleiding van een referendum, waarin de bevolking zich in meerderheid uitsprak vóór fusie.