SP stemt in met begroting

4 november 2012

SP stemt in met begroting

Anthony van Baal, fractievoorzitter voor de SP in de gemeenteraad, wist met het begin van zijn verhaal over de begroting voor 2013 – dinsdag 30 oktober 2012 - de hele raad op scherp te zetten. Hij haakte op verrassende wijze in op de politieke situatie in Roermond. “Ik kan er in deze politieke discussie niet aan voorbij gaan om Roermond te noemen. Nee niet over wethouder Van R. of ex-burgemeester O., maar om een andere leugenachtige zaak uit het Roermondse. De Nederlandse kinderen is namelijk wijs gemaakt dat Sinterklaas dit jaar in Roermond aankomt. Fout! Sinterklaas is al in Horst aan de Maas aangekomen. En de Sint heeft voor een ieder wat in zijn “zak”. Daarmee doelde hij op de positieve punten in de begroting. Een begroting, die de SP-fractie uiteindelijk dan ook steunde. Voor het eerst sinds jaren.

Gemeenteraad Horst

In zijn betoog wees Van Baal er op dat het college van B&W geld uittrok voor een fietspad van Broekhuizen naar Horst, kosten 1,5 miljoen. Voor de sportaccommodaties wordt 125.000 extra uitgetrokken. Het centrum van Horst krijgt voor 1,5 miljoen een verfraaiing. Het gemeentehuis krijgt een nieuwe klimaatbeheersing voor 2 miljoen, het centrum van Grubbenvorst wordt aangepakt en Meerlo krijgt zijn lang gewenste gezondheidscentrum. Deze “presentjes”, zoals de SP-voorman het noemde, werden voor een deel vergoed uit de algemene reserve. Opvallend, omdat de SP al jaren roept om geld uit de reserves vrij te maken voor – bijvoorbeeld - het fietspad tussen Horst en Broekhuizen, maar die voorstellen door de andere fracties steeds werden afgewezen. Nu – in deze economisch moeilijke tijden - neemt het college het idee van de SP graag over.

De SP stemde in met de begroting voor 2013. Maar niet zonder kritische opmerkingen. Op sociaal vlak blijven de voorstellen wat mager. Maar de positieve punten in de begroting overheersen, te meer om dat veel van die voorstellen mede uit de koker komen van de SP. Verder diende de SP een amendement in met als strekking dat de gemeente 5% kort op de raadsvergoeding, dus niet op de fractievergoeding, zoals het college voorstelde, daarmee aansluitend op voorstellen van de SP bij eerdere begrotingsbesprekingen. Daarnaast vroeg de SP via een motie ook aan het college 5% te korten op hun salariskosten.

Anthony van Baal wees – ondanks de steun voor de begroting – óók op de risico’s die de begroting met zich mee brengt. Hij wees op de situatie bij Afhang 2. Gezien de forse boekwaarde en de hiermee gepaard gaande hoge rentelasten zouden tegenvallende woningverkopen verslechteringen van het resultaat kunnen betekenen. Ook bij Melderslosche Weiden geldt dat als de verkoop nog verder stagneert, de rente over de boekwaarde een steeds zwaardere last wordt. En op Burgveld Zuid 3 in Meerlo bestaat het risico dat de ontwikkelaar de gronden niet afneemt, waardoor de winst op dit project niet wordt gerealiseerd. “Er moet wat beter naar deze risico’s gekeken worden”, aldus Van Baal: “Als het tegen zit, missen we miljoenen. Eerder - bij bijvoorbeeld Klavertje vier – hebben we ook op die risico’s gewezen. Die werden toen weggewoven. Nu zien we wat dit ons gaat kosten als we de grond in 2024 nog niet hebben verkocht. Ook toen werd er geroepen dat de SP het allemaal te zwart inzag, maar voorlopig hebben we - 10 jaar later - nog veel te weinig verkocht. Het totale risicobedrag is 40 miljoen euro”. Wethouder Wijnhoven verzekerde de SP dat ze hier rekening mee houden. Aan het slot van het debat wees SP-er Van Baal op de zure reacties van met name CDA-fractievoorzitter Tegels, Essentie-woordvoerder Hendrix en PvdA/PK-voorman Van der Weegen op zijn verhaal met betrekking tot de risico’s.