SP overhandigt bijna 400 handtekeningen voor behoud bieb Grubbenvorst

28 juni 2012

SP overhandigt bijna 400 handtekeningen voor behoud bieb Grubbenvorst

Dinsdag 26 juni 2012 overhandigde Thijs Coppus als voorzitter van de SP-afdeling Horst aan de Maas bijna 400 handtekeningen aan burgemeester Kees van Rooij. Met de handtekeningen protesteren de ondertekenaars tegen de plannen van het college van B&W om de bieb in Grubbenvorst te sluiten en de bieb in Sevenum om te bouwen tot een schoolbibliotheek. Naast de handtekeningen overhandigde Coppus ook voor ieder raadslid een (kinder)boek over het maken van keuzes.

overhandiging handtekeningen

Desastreuze plannen B&W Horst aan de Maas
Het gemeentebestuur van Horst aan de Maas is van plan om flink te gaan bezuinigen op de bibliotheken in Horst aan de Maas. Een mogelijk gevolg hiervan is dat de bibliotheek van Grubbenvorst wordt gesloten en de bibliotheek van Sevenum wordt omgebouwd tot een schoolbibliotheek. Deze plannen hebben veel stof doen opwaaien. Mensen, van jong tot oud, maken zich zorgen over het verdwijnen van 'hun' bibliotheek en zijn terecht boos over de plannen. Veel gehoorde reactie is dat alle voorzieningen in de dorpen moeten sluiten omdat Horst alles wil opslokken.

Acties
In Sevenum heeft de bevolking zelf huis aan huis handtekeningen opgehaald voor het behoud van hun bieb, de SP heeft deze actie ondersteund. In Grubbenvorst heeft de SP zelf handtekeningen opgehaald.

SP afdelingsvoorzitter Thijs Coppus: “Iedereen die we in Grubbenvorst spraken, wilde tekenen voor behoud van de bibliotheek. Dit omdat de bibliotheek voor deze mensen veel meer is dan een servicepunt. En wil je de dorpen leefbaar houden, wil je dorpen aantrekkelijk houden voor jong en oud, dan horen hier goede voorzieningen bij.”