"Wat als er een oorlog is en niemand gaat er naar toe?"

5 mei 2012

"Wat als er een oorlog is en niemand gaat er naar toe?"

Michael van Rengs Op 4 mei hield Michael van Rengs - fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad van Horst aan de Maas - een toespraak bij het oorlogsmonument in America. Hieronder de tekst van zijn toespraak.

"Het is 4 mei en op deze datum gedenken wij degenen die voor ons hun leven op het spel gezet hebben. Mensen die met of zonder angst voor ons gevochten hebben voor vrijheid en tegen de onderdrukking van de Duitse bezetter.

Op 3 mei 1791 werd in Polen de eerste geschreven grondwet van Europa ondertekend. Wie had ooit durven denken dat er jaren later juist door een inval in datzelfde land de Tweede Wereldoorlog zou beginnen? Met alle ellende, discriminatie op geloof, kleur of afkomst! Juist alle dingen waarvoor een grondwet zich probeert te wapenen, om de echte wapens op zij te laten liggen!

Voor veel mensen, waaronder ikzelf, zijn de namen onbekend. Je hoort een achternaam en denkt dan aan iemand uit je omgeving die dezelfde naam draagt. Zo doende krijgt een naam toch een gezicht, met de daarmee gepaard gaande zelfde zware lading en emotie. Voor degenen die wel namen kent rest alleen maar deze zwaarte en het verdriet van het gemis.

Daarnaast blijft er altijd één vraag in de gedachten zweven. Hoe heeft dit toch ooit kunnen gebeuren? Daaraan gekoppeld de vraag: hoe kunnen we ervoor zorgen dat dit nooit meer gebeurd?

Met dat laatste zijn we nu op dit moment hier bezig. Door elk jaar twee minuten stilte te bewaren houden we de herinnering levend. Op deze manier zorgen we ervoor dat iedereen zich iets kan voorstellen bij oorlog. Dat de namen een gezicht behouden. Dat ze nooit vergeten zullen worden! Met maar één hoger doel! Voorkomen dat er nog ooit zo'n zware aanslag op vrijheid van meningsuiting en vrijheid van mogen leven word beraamd. Opdat als ooit nog iemand een oorlog zou willen beginnen, iedereen, maar dan ook iedereen weigert er aan mee te doen. Het is oorlog, maar er gaat gewoon niemand naar toe. Deze waanzin nooit meer en dit met alle respect voor degenen die voor ons gevochten hebben!

Dank u wel!"