Miljoenenverlies Floriade

12 mei 2012

Miljoenenverlies Floriade

FloriadeHet is maar waar je de komma zet. Die conclusie trekt Anthony van Baal, raadslid voor de SP in Horst aan de Maas naar aanleiding van een informatiebijeenkomst voor raadsleden aangaande de financiële gang van zaken Floriade/VenloGreenPark. Op de informatiebijeenkomst werd bekend gemaakt dat de huidige prognose voor de Floriade/VenloGreenPark 1,5 miljoen euro verlies betekent. Of 15,0 miljoen verlies. Of is het zoals een aanwezig wethouder ter plaatse zei, een kwestie van wat je doel is als gemeente?

Bij de verwachte 2 miljoen bezoekers zouden de deelnemende gemeentes tezamen 1,5 miljoen euro verlies lijden aan de Floriade/VenloGreenPark. Dit werd op donderdag 10 mei 2012 aan de aanwezige raadsleden van de deelnemende gemeentes medegedeeld. Maar, werd er meteen bij verteld, dit is een investering in een duurzaam en innovatief park waar bedrijven uit heel de wereld zich kunnen gaan vestigen. Met de nadruk op kunnen. Anthony van Baal: “Natuurlijk kon men in 2002 de crisis niet aan zien komen, maar dat van het nu nog kleine deel geplande kantoorruimte slechts een derde door bedrijven is gevuld, is op zijn minst zorgwekkend”.

En dan de bezoekersaantallen. De touroperators hebben 500.000 kaarten gekocht. Er komen bussen vol toeristen uit heel de wereld, maar de bezoekers met de auto uit Nederland en Duitsland blijven vooralsnog thuis. Aangezien de touroperators al voor heel het seizoen hebben gekocht, zullen er nog heel veel bezoekers met eigen vervoer moeten komen om "slechts" 1,5 miljoen verlies te lijden.

Of toch 15 miljoen verlies? Alle investeringen die de gezamenlijke gemeentes tot nu toe hebben gedaan waarvan ze geen geld terug gaan zien, bedragen ook ruim 13 miljoen euro. Dit betreffen de investeringen van de deelnemende gemeentes om zo'n innovatief park binnen de grenzen te krijgen. Wederom Anthony van Baal (SP): “Het blijft gemeenschapsgeld, waarvan het nog heel onzeker is of het ooit iets op gaat leveren. Zoals de plannen nu telkens worden bijgesteld, lijkt het er op dat als alles mee zit, de Floriade/VenloGreenPark de gezamenlijke gemeentes 15 miljoen heeft gekost. Maar dan moeten die 2 miljoen bezoekers op de Floriade nog wel komen en dan moeten in 2024 alle gronden zijn verkocht. Zo niet, dan wordt het verlies alleen maar groter. De SP is van het begin af aan tegen dit project geweest. En het lijkt er steeds meer op, dat we gelijk krijgen. Helaas”.