Vragen aan B&W inzake artikel Hallo

3 april 2012

Vragen aan B&W inzake artikel Hallo

Birgit op de LaakIn de Hallo van 15 maart jl. stond onder de kop “Factor73 zet in op actie” een verslag over een bijeenkomst waarin wethouder Birgit Op de Laak gezegd zou hebben (citaat uit bedoeld artikel): “Birgit Op de Laak meldde dat de WWNV politiek gezien een brede ondersteuning geniet. Volgens Op de Laak zijn de politieke partijen van links tot rechts het eens met de nieuwe wet, met name omdat gekeken wordt naar de capaciteiten van mensen met een beperking in plaats van naar hun gebreken. Zij sprak de hoop uit dat werkgevers in Horst aan de Maas dankzij de nieuwe wet de mensen met een beperking gemakkelijker aan een werkplek konden helpen”. Deze opmerking roept bij de SP Horst aan de Maas vragen op. Die vragen heeft ze voorgelegd aan het college van B&W.

De SP vraagt zich af – indien de wethouder in het artikel juist geciteerd is - waar zij de stelling op baseert dat politiek gezien brede ondersteuning bestaat voor de Wet Werken Naar Vermogen (WWNV). Er bestaat immers flinke kritiek op deze wet, juist omdat de wet er voor gaat zorgen dat veel mensen, die nu nog werken in de WSW, straks werkloos zullen worden. Naast de SP heeft ook de PvdA, de partij van mevrouw Op de Laak, felle kritiek op deze wet. De SP wijst op de grote demonstratie eind vorig jaar, die mee georganiseerd is door de PvdA, waar meer dan zesduizend mensen demonstreerden en forse kritiek geuit werd op de nieuwe wet en vooral de gevolgen van deze wet?

In de gemeenteraadsvergadering van 24 mei 2011 is onder andere door de SP bij de wethouder er op aangedrongen dat zij tijdens het congres van de VNG, dat kort na deze raadsvergadering plaats vond, een afwijzend standpunt zou innemen ten aanzien van de afspraken die de VNG gemaakt had met de minister, onder andere inzake de WWNV. En aan de wethouder werd gevraagd dat standpunt ook actief uit te dragen op de bijeenkomst van de VNG. De wethouder heeft dat toegezegd. In het overleg over deze nieuwe wet hebben de gemeenten uiteindelijk in meerderheid medewerking afgewezen. De SP vraagt aan het college of de wethouder haar toezegging nagekomen is en indien dat het geval is hoe dat dan in verhouding staat tot de uitspraken die ze nu gedaan heeft.