SP teleurgesteld over niet agenderen afvalbeleid in commissie ruimte

24 januari 2012

SP teleurgesteld over niet agenderen afvalbeleid in commissie ruimte

vuilnisbak en zakDe fracties van CDA, Essentie, PvdA/PK en D66 weigeren het huidige afvalbeleid op de agenda te zetten van de raadscommissie Ruimte. Wel komt er schriftelijke informatie vanuit het college via de zogenaamde raadsinformatiebrief. De SP heeft eerder voorgesteld om in de commissie Ruimte te spreken over de eerste ervaringen met het nieuwe afvalbeleid.

De SP-fractie is teleurgesteld in de overige fracties die het voorstel van de SP niet steunen. “Ik ben benieuwd hoe uitgebreid de informatie is die het college gaat sturen” aldus SP-woordvoerder Frank Spreeuwenberg. “Ik heb het verzoek namens de SP fractie juist ingediend omdat in de commissie ruimte meer tijd genomen kan worden om op de problemen in te gaan. En natuurlijk om te kijken hoe deze problemen aangepakt worden. Daarnaast geeft de behandeling via de commissie de ruimte aan mensen op de publieke tribune de kans om te reageren op dit punt. Juist omdat het zo leeft is het een prima gelegenheid om de verbinding te leggen tussen praktijk en politiek.”

In december 2010 zijn de hoofdlijnen voor het nieuwe afvalbeleid vastgesteld. Toen is er door de wethouder niet verder ingegaan op de uitwerking. “Dat is nadere uitwerking die vervolgens weer aan de raad wordt voorgelegd”, zei de wethouder in de vergadering van december 2010. “Deze verdere uitwerking werd inderdaad weer voorgelegd, maar alleen ter kennisname omdat het past binnen het vastgestelde beleid op hoofdlijnen. De gemeenteraad heeft zichzelf buitenspel gezet. Tijd om de controlerende taak van de raad op te pakken”, aldus Spreeuwenberg.