SP Horst aan de Maas wil extra vergadering over het afvalsysteem

18 januari 2012

SP Horst aan de Maas wil extra vergadering over het afvalsysteem

Frank SpreeuwenbergDe SP Horst aan de Maas wil op korte termijn met de gemeenteraad en de verantwoordelijk wethouder spreken over het nieuwe afvalsysteem van Horst aan de Maas. Aanleiding hiervoor zijn de eerste ervaringen met het systeem. “Er is veel te doen geweest over het nieuwe systeem. Daarnaast zijn er veel onduidelijkheden over bijvoorbeeld de ophaaltijden en het omruilen van de groenbakken. De SP wil van de wethouder horen wat de stand van zaken is en of er tussentijds zaken moeten worden bijgesteld.” Aldus raadslid Frank Spreeuwenberg.

Eind 2011 nam de gemeenteraad kennis van de uitwerking van het nieuwe afvalsysteem. De eis van de SP om na een half jaar het systeem te evalueren werd niet overgenomen. “Een foute beslissing.” Aldus Frank Spreeuwenberg. “De gemeenteraad heeft ingestemd met het nieuwe systeem en heeft de kaders bepaald. Het is daarom belangrijk om op de hoogte te worden gehouden van de vorderingen en indien nodig zaken die fout lopen te veranderen. Dat kan door tijdens een commissievergadering over het afvalsysteem te praten.“

De SP gaat er van uit dat het verzoek voor een debat in een raadscommissie wordt ondersteund. Frank Spreeuwenberg: “Zowel de mensen als de gemeenteraadsleden zijn bezig met het afvalsysteem. Wil de raad aan het stuur blijven, dan moeten we ook de ruimte nemen om over het nieuwe afvalsysteem te praten en om zo nodig bij te sturen”.