Van Gerven: Bleker moet bouw megastal in Horst aan de Maas voorkomen

25 november 2011

Van Gerven: Bleker moet bouw megastal in Horst aan de Maas voorkomen

Henk van GervenAls Bleker een man van zijn woord is, moet hij onmiddellijk ingrijpen om de bouw van een megastal met 1,2 miljoen kippen in Horst aan de Maas te voorkomen’, aldus kamerlid Henk van Gerven in reactie op de plannen van de gemeente Horst aan de Maas met steun van de provincie Limburg. De gemeente wil een vergunning verlenen voor een megastal met 1,2 miljoen kippen en 34.000 varkens. Eerder deze week liet staatssecretaris Bleker weten dat een megastal met 1 miljoen kippen een 'exces' is dat niet in Nederland thuishoort

Hoewel Bleker zegt dat ongebreidelde groei niet kan, laat hij de groei van megastallen gewoon doorgaan. De afgelopen jaren is het totaal aantal al gegroeid naar meer dan 300. Ook de rol van het provinciebestuur is bijzonder. Op 15 november heeft ze een oprichtingsvergunning verstrekt voor deze extreme dierenfabriek, terwijl de gezondheidsrisico’s nog door de GGD worden onderzocht.

Henk van Gerven heeft de staatssecretaris inmiddels vragen gesteld en verzocht voor 1 december in te grijpen. Dan zal in de kamer een debat plaatsvinden over de megastallen.

Zie hier de vragen die Van Gerven gesteld heeft aan staatssecretaris Bleker.