Nieuw afvalophaalsysteem Horst aan de Maas

27 november 2011

Nieuw afvalophaalsysteem Horst aan de Maas

Met een aantal kritische kanttekeningen heeft de SP-fractie in de gemeenteraad ingestemd met het nieuwe ophaalsysteem voor huishoudelijk afval. Dat nieuwe systeem moest ingevoerd worden omdat de gemeenten, die eerder gefuseerd zijn tot Horst aan de Maas, ieder een ander systeem kenden. De kanttekeningen van de SP-fractie richten zich vooral op de restafvalzak waar voor betaald moet worden. Een voorstel om het beleid in juni van 2012 op basis van de ervaringen bij de start te evalueren werd afgewezen.Containerrij

SP-actie leidde tot betere afvalverwerking
Diftar_neeBij de fusie van de gemeenten Grubbenvorst en Broekhuizen met de gemeente Horst (2001) moest ook een nieuw afvalsysteem in worden gevoerd. Men wilde toen een diftarsysteem invoeren (systeem dat gebaseerd is op gedifferentieerde tarieven, waarbij de differentiatie gebaseerd is op de hoeveelheid aangeboden afval), zoals dat toen nog bestond in Grubbenvorst. De SP heeft toen flink actie gevoerd tegen de mogelijke invoering van Diftar. En met succes. B&W moesten op zoek naar een ander systeem. Er is toen uiteindelijk een prima oplossing uitgerold, waar de inwoners tevreden mee waren en zijn.

Nieuwe systeem roept vragen op bij burgers
Bij de bespreking van het nieuwe systeem (2011) stelden alle fracties vragen of plaatsten opmerkingen over het systeem dat er van uit gaat dat tuinafval in korven verzameld wordt (zoals tot nu toe in de “oude” gemeente Horst aan de Maas), aparte inzameling van plastic, keukenafval en luiers in kleine container, drank en blik via zakken aan de weg en tenslotte het restafval in betaalzakken. Veel te stemmen viel er niet, want eerder had de raad aangegeven binnen welke kaders B&W plannen op moest stellen over het afhalen van afval. Kritiek – die bij het verschijnen van het voorstel van B&W in de openbaarheid – vanuit de burgers gehoord werd was: “Nou moeten we heel veel verschillende zaken gaan verzamelen” en vooral de mensen in flats zagen dat minder zitten. De wethouder is – samen met ambtenaren – vooral bij de flatgebouwen in Horst aan de Maas op bezoek gegaan, om het systeem uit te leggen en dat stemde mensen vaak gerust.

SP blijft zorgen houden met betrekking tot betaalzak
Toch bleef de SP-fractie – met name met betrekking tot het restafval – haar zorgen houden. SP-woordvoerder Frank Spreeuwenberg stelde dat een betaalzak, zoals die ingevoerd wordt voor het restafval, een vorm is van het traditionele diftarsysteem, een soort “diftar-light”. Diftar leidt vaak tot het dumpen van afval in bijvoorbeeld de bossen. Daarom wees hij op het onderzoek van de SP Venray. Uit dat onderzoek bleek dat na de invoering van diftar de buitendienst 5x zoveel tijd kwijt was aan verwijdering van gedumpt afval als voorheen. Ook bestaat er het risico – zo betoogde Spreeuwenberg - dat bewoners de “dure” zak extra vol stoppen, met als gevolg dat de arbeidsomstandigheden van de vuilnisophalers onder druk komt te staan. Van belang is volgens hem halfjaarlijks te rapporteren via een raadsinformatiebrief over de stand van zaken met betrekking tot de toe- of afname van zwerfvuil en vervuiling van de tuinkorven. Dat biedt de raad de mogelijkheid om in juli/juli het afvalbeleid en de uitvoering daarvan te evalueren. En als daar een probleem blijkt, moer er overgestapt worden van betaalzak naar het “oude” systeem in Horst aan de Maas. Zowel het College van B&W als de andere fracties in de gemeenteraad wezen dit voorstel van de hand.