Onderzoek SP Horst aan de Maas: “20% verenigingen heeft problemen met accommodatie”

5 oktober 2011

sportactieTwintig procent van de verenigingen (in totaal 27 van 135 aangeschreven verenigingen) in Horst aan de Maas hebben problemen met de accommodatie waarvan ze gebruik maken. Dat blijkt uit een onderzoek van de SP Horst aan de Maas. De problemen betreffen het onderhoud van de accommodatie, een capaciteitsgebrek (te weinig uren beschikbaar of onvoldoende ruimte) en de (huur)prijs die verenigingen moeten betalen voor de door hen gebruikte accommodatie.

In de vergadering van 12 april besloot de gemeenteraad van Horst aan de Maas ruim anderhalf miljoen euro beschikbaar te stellen ten behoeve van de accommodaties van de voetbalverenigingen Wittenhorst en Sparta. De SP wees er in die vergadering op dat ook andere verenigingen knelpunten hadden, die opgelost dienden te worden en waar geld voor vrij gemaakt zou moeten worden. Om die knelpunten beter in beeld te krijgen besloot de SP zelf op onderzoek te gaan. 135 verenigingen werden aangeschreven om een enquête in te vullen en 33 verenigingen vulden de enquête in.

Uit het onderzoek bleek dat 34% van de deelnemende verenigingen ontevreden zijn over de huurprijs die de gemeente in rekening brengt, mede in relatie tot afnemende inkomsten, dan wel de constatering dat het onderhoud slecht is en de hogere huurprijs dus niet gerechtvaardigd is. Een kwart van de deelnemers aan de enquête is matig tot zeer ontevreden over het (achterstallig) onderhoud en/of de hygiëne. Van de verenigingen met een eigen accommodatie heeft 38% een capaciteitsprobleem (bijvoorbeeld te weinig kleedkamers ter beschikking). Van de verenigingen die gebruik maken van een gemeentelijke accommodatie ervaart 25% capaciteitsproblemen (met name het aantal uren dat gebruik gemaakt kan worden van de accommodatie).

Uit de enquêtes is ook naar voren gekomen dat verschillende verenigingen ontevreden zijn over de communicatie vanuit de gemeente. Toezeggingen worden niet nagekomen, soms wordt pas gereageerd op knelpunten (met name onderhoud) als verenigingen daar zelf iets van zeggen. De gemeente is op dat punt niet “pro-actief”. De gemeente reageert volgens enkele clubs niet op voorstellen om (samen met andere verenigingen) verbeteringsplannen of nieuwe ideeën op te pakken. Tenslotte geven een aantal verenigingen aan dat de gemeente verschillende verenigingen niet gelijkwaardig behandeld. Daarbij doelend op het grote bedrag dat beschikbaar is gesteld aan Wittenhorst en Sparta, terwijl zij al jaren kampen met problemen, die maar niet opgelost worden.

De SP stelt in haar onderzoeksrapport dat de resultaten van het SP-onderzoek een goede aanvulling zijn op een onderzoek van Synarchis Adviesgroep, dat in opdracht van B&W is uitgevoerd.