Raad Horst aan de Maas unaniem tegen bestuursakkoord

8 juni 2011

Raad Horst aan de Maas unaniem tegen bestuursakkoord

In verband met de financiële en economische recessie heeft de regering allerlei plannen gemaakt om te bezuinigen. De rijksoverheid schuift een deel van de problemen door naar de gemeenten die op hun beurt bezuinigingen doorschuiven naar de burgers. Op deze manier worden de bezuinigingen voor een groot deel neergelegd bij mensen die het al moeilijk hebben: chronisch zieken, mensen met een arbeidsbeperking, mensen in de Wajong en in de Wsw. Om dat te bereiken heeft de regering een conceptakkoord (Bestuursakkoord) afgesloten met onder andere de VNG (Vereniging Nederlandse gemeenten).

Het college van Horst aan de Maas heeft door middel van een brief kenbaar gemaakt om vooralsnog tegen dit akkoord te zijn vanwege de beperkte financiële onderbouwing. De SP vond deze argumentatie aan de zwakke kant, daar het de plicht is van de gemeente om zorg te dragen voor de zwakkeren in de samenleving en juist in moeilijke tijden zich hiervoor tot het uiterste in te spannen. In de gemeenteraad heeft de SP fractie de andere partijen gevraagd om zich politiek uit te spreken tegen dit akkoord. De belangrijkste zaken voor de SP zijn hierin: geen banen schrappen maar banen scheppen, geen ontslagen bij de sociale werkvoorziening, geen verlaging van uitkeringen en geen werk onder het minimumloon en tot slot goede opleidingen met bijpassende goede begeleiding.
De gemeenteraad heeft unaniem hiermee ingestemd en uitgesproken dat het college van Horst aan de Maas in elk overleg over dit bestuursakkoord deze zaken zal moeten uitdragen. Juist in deze economisch moeilijke tijd moet de gemeente haar verantwoordelijkheid voor deze groep nemen en dit kenbaar maken.