Gemeente Horst aan de Maas bevoordeelt kopers van kavels in Afhang, fase II

4 juni 2011

Gemeente Horst aan de Maas bevoordeelt kopers van kavels in Afhang, fase II

De gemeenteraad van Horst aan de Maas heeft onlangs ingestemd met stimuleringsmaatregelen die een ongelijke behandeling van kopers van kavels in de hand werkt, aldus de SP. Alleen kopers van kavels of woningen in bouwplan De Afhang, fase II kunnen gebruik maken van het woongarantieplan en zijn dus zeker van verkoop van hun eigen woning. Ook de woonketting, met bijdrage van bouwondernemingen en de gemeente, wordt alleen toegepast bij verkoop van kavels in dit bouwplan.

De SP-fractie heeft niet ingestemd met deze “stimuleringsregeling”. Frank Spreeuwenberg: “Het is geen taak van de gemeente om de woningmarkt te stimuleren. Dan moeten we ons daar ook niet direct mee bemoeien. De gemeente is geen ondernemer. Bij de bouw van De Smidse hebben we een uitzondering gemaakt en we zouden dit “eens maar nooit meer” doen. Dat nooit meer is nu blijkbaar alweer voorbij. Er is een enorme toename aan vraag naar huurwoningen, maar daar wordt niet in gestimuleerd. Dat zouden we als SP liever zien.”
De wethouder spreekt erg positief over het vlot trekken van de woningmarkt. Volgens deskundigen landelijk, maar ook lokaal, blijft de woningmarkt zeker de komende twee jaar nog erg vast zitten. Vreemd dat een wethouder denkt hierin met deze stimulering- regelingen voor een klein stukje in Horst weer beweging te krijgen. Daarbij komt dat het oneerlijk is voor kopers of verkopers van huizen die niet in De Afhang willen bouwen. Iemand die in het nieuwe ontwikkelplan in Meterik wil gaan bouwen kan geen gebruik maken van de stimuleringsregelingen. Dit is volgens de SP oneerlijk. Het plan De Afhang wordt bevoordeeld ten opzichte van bouwen in andere kernen. Indirect wordt het gevoel dat leeft onder inwoners van andere kernen dan Horst weer opgerakeld: Alles naar Horst en de rest krijgt niks, stront niks.

De SP snapt wel dat wethouder Litjens kiest om deze stimuleringsregeling alleen voor kavels in De Afhang te laten gelden. Hier moeten flink wat kavels verkocht worden. Er zit een hoop geld in van de gemeente dat terugverdiend moet worden.
Vreemd is daarbij ook dat de wethouder bij de argumenten om vóór dit plan te stemmen een rekensommetje voegt hoeveel het aan indirecte werkgelegenheid oplevert. Dat geldt natuurlijk ook voor de bouwplannen in andere kernen. Maar daar horen we hem niet over. Het positieve van de afbakening is echter wel dat het risico kleiner is, dan dat hier geen limiet aan zou zitten. Als wethouder Litjens gewezen wordt op het risico dat de gemeente loopt, dan goochelt hij met cijfers van andere gemeenten die er miljoenen bij moeten leggen omdat de bouwplannen onvoldoende doorgang vinden. Spreeuwenberg: “Ik hoop met hem dat de bouw van woningen in onze gemeente door kan gaan. Dat is voor iedereen het beste. Ik twijfel echter sterk aan het nut van deze regeling. Deze twijfel komt omdat een onderzoekje via telefoon en via informatie op internet een duidelijk beeld laat zien: Het aantal verkochte woningen is dramatisch gezakt en de deskundigen verwachten voorlopig geen verbetering. De prijzen van woningen dalen, en de deskundigen verwachten voorlopig geen verbetering. Volgens de deskundigen kun je twee dingen doen: of de trukendoos open trekken, of je laat de markt zijn gang gaan. Horst aan de Maas kiest voor een trukendoos en mengt zich daarmee in de woningmarkt. Merkwaardig dat politieke partijen als Essentie, CDA en d’66 – die altijd roepen dat er geen overheidsbemoeienis moet zijn met de markt – zich hier in die markt mengen.
Dan is er ook nog de woonketting. Op zichzelf een prima idee. Een makelaar koppelt huizen kopers/verkopers aan elkaar en maakt zo een ketting. Goede innovatieve makelaars, denk je dan. Dat de gemeente Horst aan de Maas een onderneming (woonketting bv) 25.000 euro geeft om deze ketting te koppelen aan de verkoop van kavel in De Afhang, fase II gaat de SP fractie een stap te ver. Elke ondernemer droomt ervan om zo’n buit binnen te halen tegen nulkommanul resultaatgarantie. U zult begrijpen dat de SP fractie niet heeft ingestemd met deze stimuleringsregelingen.