Begroting achteraf toch weer niet sluitend……

30 december 2010

Begroting achteraf toch weer niet sluitend……

Tijdens de begrotingsbehandeling heeft de SP haar twijfels geuit of de begroting wel sluitend was. De houdbaarheid van de begroting was al beperkt omdat er geen rekening is gehouden met de extra bezuiniging van minimaal 2 miljoen door het rijk. Een terechte constatering, zo blijkt dus nu.

Daarnaast zijn er die dag nog amendementen aangenomen voor het fietspad, een bijdrage voor de stichting HANDS (deze houdt zich bezig met de millenniumdoelen) en voor het project Toerisme voor iedereen. Deze amendementen zorgden voor nog een extra te reserveren bedrag van bijna een miljoen euro op de begroting. De vraag of de begroting daadwerkelijk sluitend was is een terechte, zo blijkt uit de raadsvergadering van 14 december jl.

In de notulen die voorlagen ter vaststelling, stonden alle amendementen nogmaals opgesomd. Wat schetst de verbazing van de SP? Bij het amendement over het fietspad werd een extra financiële toevoeging geplaatst die niet is aangenomen door de raad, laat staan besproken tijdens de begrotingsbehandeling. De SP heeft hier navraag over gedaan en als antwoord gekregen dat met deze toevoeging de begroting wel precies rond zou zijn geweest. Een onverwacht foutje dat het gelijk van de SP aan gaf? Daar lijkt het wel op, want tijdens de begrotingsbehandeling werd ons op het hart gedrukt dat de begroting zeker sluitend zou zijn en dat de SP beren op de weg zag.

De SP had achteraf, wederom, gelijk, maar uiteindelijk schieten we hier niets mee op behalve dat we nog kritischer gaan kijken naar de gegeven antwoorden van onze wethouders. ‘We zijn trots op deze begroting’ werd geroepen door de coalitiepartijen, maar kun je trots zijn als je meer uitgeeft dan er binnen komt? Een niet sluitende begroting is immers een probleem, want het huishoudboekje van de gemeente hoort in orde te zijn.