Scootmobielen: belofte maakt schuld?

19 september 2010

Scootmobielen: belofte maakt schuld?

Nog geen jaar geleden zaten we midden in de campagne voor de gemeenteraads-verkiezingen. Alle partijen zetten hun beste beentje voor en beloofden de mooiste dingen. Het is goed om met verkiezingen duidelijk te maken, wat je wilt na de verkiezingen. Dan hebben mensen iets te kiezen.
Eén van de dingen die beloofd werden, was dat de snelheid voor scootmobielen omhoog zou gaan. Alle partijen waren het hierover eens. Het zou de verkeersveiligheid ten goede komen en de mobiliteit van mensen met een scootmobiel verbeteren. De verkiezingen zijn al lang achter de rug, maar van deze mooie belofte horen we niets meer terug.

De verkiezingen zijn gehouden en een nieuw college van CDA, Essentie en PvdA-PK is gevormd. In het coalitieakkoord lezen we dat het ouderenbeleid zich richt op het wegnemen van belemmeringen voor ouderen die zich in een (financieel) afhankelijke situatie bevinden. Het inzetten van kennis en kunde van ouderen voor de gemeenschap wordt gestimuleerd. Linda Hogema vraagt zich af waarom we vervolgens niets meer horen over de mooie belofte van alle partijen om de snelheid van scootmobielen te verhogen?

Linda Hogema: "Volgens de SP is dit bij uitstek waar het in het coalitieakkoord over gaat: het wegnemen van belemmeringen voor ouderen en de kennis en kunde van ouderen voor de gemeenschap inzetten. Ooit geprobeerd met 8 of 12 km per uur van Kronenberg naar Horst te komen en weer terug? Dit kun je bijna een dagtaak noemen. Ik kan mij voorstellen dat het minder aantrekkelijk is om bijvoorbeeld vrijwilligerswerk te blijven doen als je er een uur voor moet rijden".

Linda Hogema en de andere leden van de SP-fractie in de gemeenteraad van Horst aan de Maas waren dan ook hogelijk verbaasd toen in de raadsvergadering van afgelopen dinsdag geen enkele partij de oproep van de SP-fractie steunde, om scootmobielen standaard op 16 km per uur te zetten.

Linda Hogema: "Men is tevreden met de toezegging dat het terugkomt in de integrale WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning)-nota en dat we er op dat moment over kunnen praten. Wij vinden dat een vreemde gang van zaken. Zelfs onze vraag om als raad uit te spreken 'Wij kiezen voor de hoge snelheid als standaardsnelheid in deze integrale nota' werd door geen enkele andere partij gesteund. De mogelijkheid een snellere scootmobiel aan te schaffen is er wel, maar dan moet €750 bijgelegd worden. Dit vinden wij zonder meer vreemd, aangezien de scootmobielen standaard harder gaan en dus teruggezet moeten worden in snelheid". De raad heeft hiermee volgens SP-woordvoerster Hogema een kans vergeven om het college deze opdracht te laten uitvoeren en één van de verkiezingsbeloften in te willigen.

Alle partijen waren het vóór de verkiezingen met elkaar eens op dit punt, maar de SP-motie - om de snelheid te verhogen - werd nu toch afgewezen. Linda Hogema vraagt zich af of dat de burger nog uit te leggen valt. "Helaas blijkt er dus tijdens verkiezingstijd veel gezegd te worden, wat later weer afgezwakt wordt. De SP-fractie is verbijsterd over zoveel politieke onwil. Het wachten is nu op het voorstel van de wethouder, dat binnen drie maanden op tafel moet liggen", aldus Hogema.