SP stemt tegen vaststelling bestemmingsplan "De Zumpel-Kloosterstraat-Julianastraat" in Grubbenvorst

27 juli 2010

In de raadsvergadering van 20 juli 2010 stelde B&W van de gemeente Horst aan de Maas voor om het bestemmingsplan "De Zumpel-Kloosterstraat-Julianastraat" in Grubbenvorst vast te stellen. Uiteindelijk heeft de SP niet ingestemd met het voorstel omdat vragen aan het college over het plan onbeantwoord bleven en tijdens de discussie allerlei zaken door elkaar gehaald werden, die het plan er niet duidelijker op maakte.

Frank Spreeuwenberg: "Plannen eerst bespreken in Raadscommissie"
Vaker heeft het college van B&W bestemmingsplannen geagendeerd op de agenda van de gemeenteraad, terwijl de plannen niet voorbesproken waren in de Raadscommissie Ruimte. Al vaker heeft de gemeenteraad dan ook aangegeven, van mening te zijn, dat dit soort plannen eerst in de comissie besproken moeten worden, zodat alle raadsleden hun vragen over het plan kunnen stellen. Daarna kan in de gemeenteraad gekomen worden tot een afgewogen besluitvorming. De SP-fractie stelde dan ook - aansluitend op de eerdere discussie in de raad hierover - bij monde van SP-raadslid Frank Spreeuwenberg voor dit bestemmingsplan eerst te behandelen in de commissie Ruimte. Zeker omdat het bestemmingsplan, zoals het aan de raad voorgelegd is, veel vragen op roept. Dat bleek onder andere uit de woorden van een inspreekster, die schetste welke mogelijkheden het bestemmingsplan biedt en die in somige gevallen wellicht te vergaand zijn. Daarnaast had de SP-fractie zelf ook een twintigtal vragen, waarop ze eerst duidelijk antwoord wilde krijgen.

Onvoldoende antwoorden
“De tekening van het gebouw ziet er goed uit, ook op het grote doek dat in de kloosterstraat hangt”, aldus SP-woordvoerder Frank Spreeuwenberg. “We stellen echter het bestemmingsplan vast en niet het bouwplan. In het bestemmingsplan worden de kaders, de grenzen aangegeven tot hoever en hoe hoog er gebouwd mag worden.” Door een twintigtal vragen te stellen, hoopte de SP-fractie een duidelijker beeld te krijgen, waar nu precies de grenzen liggen. Spreeuwenberg: "Tot welke maten kan dit ontwerp nog aangepast worden. Wat zijn mogelijke consequenties?" De beantwoording door wethouder Litjens (CDA) is het beste samen te vatten met "Ja, nee, dat staat in het bestemmingsplan, dat weet ik niet of dat krijg je schriftelijk". Spreeuwenberg noemde de manier van beantwoorden dan ook een aanfluiting. Hij concludeerde dat de raad zich op deze manier geen duidelijk oordeel kon vormen over dit bestemmingsplan.

SP wijst voorstel af
SP-er Spreeuwenberg moest aan het einde van het "debat" vast stellen dat het er niet meer van gekomen is een inhoudelijke discussie te voeren en verschillende vragen bleven onbeantwoord. Daarbij kwam dat in het debat de discussie over de vaststelling van dit bestemmingsplan verwisseld werd met de ontwikkeling van het centrum van Grubbenvorst in zijn totaal. Bijvoorbeeld bij de vraag hoeveel euro’s de gemeente in dit project stopt, werd geantwoord dat er in de commissie Ruimte volop informatie over verstrekt zou zijn. In de commissie Ruimte is dit onderwerp inderdaad besproken, maar niet met betrekking tot het bestemmingsplan, maar met betrekking tot de totale ontwikkeling van het centrum van Grubbenvorst. Uiteindelijk kon de SP dan ook niet de verantwoording nemen om een bestemmingsplan vast te stellen, waarvan haar veel onduidelijk was gebleven en stemde ze tegen de vaststelling.