SP: stoelenpool in raadszaal

8 april 2010

SP: stoelenpool in raadszaal

Dinsdag 6 april heeft de SP- fractie van Horst aan de Maas demonstratief de stoelenpool in de gemeenteraad in de praktijk gebracht. Dit naar aanleiding van het idee uit de begroting om voor mensen in een verzorgingshuis een rolstoelpool in het leven te roepen.

Op deze manier wil de SP fractie laten zien dat zij het een onzalig idee vindt. Mensen die een rolstoel nodig hebben, behoren die zelf te krijgen. Het kan toch niet zo zijn dat je op een wachtlijst komt te staan voor het gebruik van de rolstoel om op een zonnige middag een wandeling te kunnen maken met je familie!

De SP- fractie las met verbazing het plan van het college om een rolstoelpool voor mensen in een verzorgingstehuis in te zetten. Volgens wethouder Op de Laak staan er 25 rolstoelen in de gang en krijgt elke bewoner die een rolstoel aanvraagt er eentje voor zichzelf. “ Zeer regelmatig staan hier ook 50 stoelen ongebruikt in deze raadszaal. Dan kunnen we toch ook wel met minder en gaan we hier ook stoelpoolen”, aldus Frank Spreeuwenberg. “Laten we eerst zelf eens de proef op de som nemen en de stoelen gaan delen in de raadzaal.”

De SP fractie heeft dan ook tijdens de vergadering demonstratief met haar vijf leden gebruik gemaakt van één stoel. Om beurten mocht een ander fractielid gebruik maken van die stoel. “We zien meteen wat voor consequenties zo’n pool kan hebben. Op het moment dat er meerderen tegelijk gebruik van willen maken, kan dat niet. Nu kunnen wij als raadsleden nog blijven staan, maar mensen in een verzorgingshuis vragen niet voor niets een rolstoel aan. Zij hebben die nodig!

Nadat er in de samenleving en via de gemeenteraadsfractie van de SP ophef ontstond over het idee, reageerde wethouder Op de Laak op haar weblog met de opmerking dat toch wel enige uitleg nodig was. Zij berichtte dat er flink bezuinigd moest worden, ook op de budgetten ten behoeve van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (waarover de PvdA-PK in hun verkiezingsprogramma overigens nog niets opgemerkt hadden...). Het ideetje van de rolstoelpool, zo meldde Op de Laak, was een creatief idee, een "voorzetje", "Om een beetje gevoel te krijgen bij de mogelijkheden", aldus de nieuwbakken wethouder. Met andere woorden: een ordinair luchtballonnetje. Over zo'n precair onderwerp als de mobiliteit van ouderen...?