Commentaar SP op oproep PvdA aan provinciale Staten inzake megastallen

21 april 2010

Commentaar SP op oproep PvdA aan provinciale Staten inzake megastallen

Op 15 april riep Richard van Weegen, fractievoorzitter van de PvdA-PK in Horst aan de Maas, de leden van Provinciale Staten van Limburg op om net als in Brabant de bouw van nieuwe megastallen te voorkomen. Zijn eigen fractie in Provinciale Staten - de PvdA - kwam niet aan zijn oproep tegemoet. Thijs Coppus, fractievoorzitter van de SP in Provinciale Staten reageert.

Op zijn weblog schrijft Thijs Coppus over de opstelling van de PvdA ten aanzien van megastallen dat de oproep van Richard van der Weegen hem uit het hart gegrepen is. Volgens Coppus moet en kan de provincie de regie nemen om een wildgroei aan nieuwe industriële landbouw in Limburg tegen te gaan. Hiermee wordt volgens hem voorkomen dat de concentratie fijn stof verder stijgt, dat mensen het risico lopen om ziek te worden en dat kleine en modale boerenbedrijven worden opgeslokt door megabedrijven.

Coppus schrijft: "Ik onderschrijf de oproep van Richard van der Weegen voor de volle honderd procent. De afgelopen jaren is er door Provinciale Staten regelmatig gesproken over de intensieve veehouderij. De inwoners van Grubbenvorst kregen het met een burgerinitiatief voor elkaar dat er in het provinciehuis werd gesproken over het tegengaan van megastallen. Tijdens de discussie over Klavertje 4 werd gesproken over nieuwe industriële landbouw in de regio Venlo. En vorige maand nog probeerden een aantal partijen, waaronder de SP, in navolging van Brabant te voorkomen dat er nieuwe megastallen in Limburg worden bijgebouwd".

Veel partijen in het provinciehuis is het inmiddels wel duidelijk dat het ernst is en dat er snel provinciale afspraken moeten worden gemaakt over de industriële landbouw. Vier partijen in Provinciale Staten vormen echter een uitzondering. CDA, VVD, PNL en PvdA hebben keer op keer aangegeven niets te zien in een beperking van de grootte van veebedrijven in Limburg.

Begin 2009 stemde de PvdA tegen het burgerinitiatief van de mensen in Grubbenvorst. De partij stemde hiermee tegen een voorstel waarin de grootte van stallen in Limburg werd beperkt. Later dat jaar stemde de PvdA voor het voorstel voor Klavertje 4 waarin een aantal gebieden zijn aangewezen waar ruimte is voor de intensieve landbouw. En afgelopen maand was de PvdA er zelfs tegen om te praten over het weren van nieuwe megastalen in Limburg. Thijs Coppus daarover: "Ik zie de oproep van Richard van der Weegen vooral als een signaal naar zijn partijgenoten in Maastricht om eindelijk eens te luisteren naar de mensen en de gezondheidsrisico’s serieus te nemen. Hopelijk leidt zijn oproep tot een draai van de PvdA in de Staten die ook na de verkiezingen stand houdt".