SP vraagt aandacht voor Agenda 22 bij verbouwing “De Wingerd” in Sevenum

18 maart 2010

SP vraagt aandacht voor Agenda 22 bij verbouwing “De Wingerd” in Sevenum

Op dinsdag 16 maart heeft de SP tijdens de gemeenteraadsvergadering er op gewezen dat agenda 22 genegeerd dreigt te worden bij de aanstaande verbouwingen van gemeenschapshuis De Wingerd te Sevenum.
Agenda 22 De SP stelt voor de plannen en de daar mee gepaard gaande financiële begroting in de raad te bespreken en op basis daarvan te beoordelen of de politiek, meteen bij het eerste beste gebouw, Agenda 22 al laat vallen of er toch voor gaat om al onze inwoners zonder hulp van anderen gebruik te laten maken van dit gemeenschapshuis. De SP wil Agenda 22 in ieder geval niet laten vallen.

Agenda 22 staat voor de zorg die je draagt voor mensen met een beperking. Door een goede infrastructuur en aanpassingen zorg je ervoor dat ook deze mensen op een gelijkwaardige manier deel kunnen nemen aan de maatschappij. Het is een bewustwordingsproces, en de gemeente en politieke partijen moeten hierin het voortouw nemen. Eind 2009 hebben alle partijen van de huidige gemeenteraad tijdens een debat aangegeven hier volledig achter te staan.

Tijdens een presentatie vorige week in Sevenum over onder andere de verbouwing van de Wingerd, kwam naar voren dat er in de begroting van 1,9 miljoen euro geen geld is gereserveerd voor elektrische deuren. Deze deuren moeten het voor mensen met een beperking mogelijk maken om zonder hulp van anderen het gebouw in en uit te komen.

De verbouwing van De Wingerd is het eerste grote bouwproject na aanvaarding van de gemeente van Agenda 22. En nu al zou men mogelijk om financiële redenen Agenda 22 moeten laten varen. Dat kan en mag wat de SP betreft niet gebeuren.

De SP heeft aan wethouder Selen gevraagd om de begroting die er nu ligt voor het gehele plan, voor te leggen aan de raad met daarbij een begroting waarbij aangepaste deuren zijn ingecalculeerd. Als de verschillen inzichtelijk zijn, wil de SP in de raad bespreken of de politiek, meteen bij het eerste beste gebouw, Agenda 22 al laat vallen of er toch voor gaat om al onze inwoners zonder hulp van anderen gebruik te laten maken van dit gemeenschapshuis. De SP wil Agenda 22 in ieder geval niet laten vallen.