Nieuw onderzoek naar alle gezondheidsrisico’s rondom Grubbenvorst

12 maart 2010

Nieuw onderzoek naar alle gezondheidsrisico’s rondom Grubbenvorst

Op dinsdag 9 maart is de Commissie Ruimte bij elkaar gekomen om nogmaals kritisch te kijken naar de gang van zaken rond het landbouw ontwikkelingsgebied (LOG) Witveld.
Protesten van bewoners Grubbenvorst tegen NGB
In deze bijeenkomst heeft de SP kritische vragen gesteld naar aanleiding van het GGD-onderzoek van oktober vorig jaar. In dit onderzoek zijn volgens de SP heel wat zaken niet meegenomen, waardoor er nog heel wat vraagtekens zijn.

In de Commissie Ruimte heeft de woordvoerder van de SP, fractievoorzitter Michael van Rengs, aangegeven dat onder andere de transportbewegingen, MRSA, influenza niet zijn meegenomen. Daarnaast is er niet integraal gekeken naar alle effecten op de gezondheid, maar heeft het onderzoek zich alleen beperkt tot het Nieuw Gemengd Bedrijf. De raad en in het bijzonder de SP heeft al tijden gesproken over de cumulatie van alle aspecten, maar dit is hier niet in meegenomen.

In het onderzoek valt volgens SP-er Van Rengs ook op dat er niet gekeken is naar de kleinste fijnstofdeeltjes. Ondanks het feit dat aangegeven werd dat dit de gevaarlijkste deeltjes zijn, die verder in de longen dringen Verder is het onderzoek voornamelijk gebaseerd op modellen en blijkt het achteraf een (te) snelle screening geweest te zijn, terwijl de conclusie “het NGB heeft nagenoeg geen invloed op de milieugezondheidskwaliteit van Grubbenvorst” te stellig blijkt te zijn. Hoewel het concept binnen de wettelijke grenzen blijft, lijkt het toch een gemiste kans dat de GGD juist dit heeft getoetst, want dit zegt niets over het gezondheidseffect.

Al deze vragen en de noodkreet van huisartsen uit Grubbenvorst en omgeving over onder andere de risico’s van uitstoot van fijnstof door het NGB, hebben er toe geleid dat de commissie het advies aan de gemeenteraad geeft om een nieuw en uitgebreider onderzoek te verrichten en daarbij alle vragen, onduidelijkheden, gezondheidskwesties en andere zaken rondom Grubbenvorst mee te nemen!

Dagblad de Limburger concludeerde in haar artikel, dat de precieze effecten op de volksgezondheid - ondanks het eerdere rapport van de GGD Noord- en Midden-Limburg nog niet duidelijk waren. behoud de Parel was zo blijkt uit het artikel op haar website tevreden over de uitkomst van de discussie in de commissie Ruimte.