Limburgse actiegroepen en SP roepen halt toe aan bouwen megastallen in Limburg

22 maart 2010

Limburgse actiegroepen en SP roepen halt toe aan bouwen megastallen in Limburg

De Statenfractie van de SP wil de vestigingsmogelijkheden voor megastallen beperken. De fractie krijgt steun voor het initiatiefvoorstel van de Partij voor de Dieren, SPD, Groen Links en D66.
...nog meer varkens in Limburg...
Eerder stelde GroenLinks al vragen over de mogelijke komst van extra megastallen. De SP sluit zich daar nu bij aan omdat Provinciale Staten in Brabant afgelopen vrijdag naar aanleiding van een burgerinitiatief besloten hebben om veehouders forse beperkingen op te leggen bij uitbreidingsplannen.

Er dreigt daardoor een waterbedeffect, waardoor grote bedrijven proberen megastallen in Limburg te vestigen, vreest SP fractie-voorzitter Coppus. Hij wil ook dat de provincie meer doet om kleine boeren te ondersteunen.

De aankondiging van het initiatiefvoorstel loopt paralel aan een brief van een groot aantal groepen in Limburg - waaronder de vereniging behoud de Parel - die zich verzetten tegen de vestiging van megastallen in Limburg. Zij hebben gezamenlijk een brief geschreven aan Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten van Limburg met onder andere het verzoek tot het instellen van een stop op de groei van het aantal megastallen in Limburg (in het kader van de reconstructie) en het verzoek tot uitbreiding van de zogenaamde "midterm review Limburg" met een kwalitatieve evaluatie van de reconstructie in Limburg en aanvulling met een maatschappelijk debat over de toekomst van de bedrijfstak van de intensieve veehouderij.

Uitgaande van het feit dat het provinciaal bestuur er bij het ministerie op heeft aangedrongen landelijk onderzoek te verrichten naar de gezondheidseffecten van de intensieve veehouderij, mede als reactie op het Burgerinitiatief dat eerder ontplooid is door de vereniging Behoud de Parel, veronderstellen de actievoerders, dat de provincie de gezondheid van haar burgers hoog in haar vaandel heeft staan.

Naast de Q-koorts veroorzaakt de groei van de intensieve veehouderij volgens de gezamenlijke groepen in toenemende mate maatschappelijke onrust en maatschappelijk verzet. Dat is niet zo verwonderlijk, Volgens Behoud de Parel c.s., want het is duidelijk dat de intensieve veehouderij in het algemeen en de wijze waarop deze in ons dichtbevolkte land gestalte krijgt, grote risico’s voor de volksgezondheid met zich mee kan brengen. In de brief verwijzen de auteurs naar de waarschuwingen van het RIVM en de GGD van Noord-Brabant. Fijnstof, met daarin allerlei zoönosen, MRSA- en ESBL-besmettingen als gevolg van alsmaar stijgend antibioticaverbruik, de risico’s van het ontstaan van griepvirussen die voor de mens gevaarlijk zijn, de toenemende geurhinder, het groeiende vrachtverkeer op smalle plattelandswegen, ze vormen grote risico’s voor de volksgezondheid en doen een enorme aanslag op de leefbaarheid van het platteland. Ook de aftakeling van het Limburgse landschap, dierenwelzijn, duurzaam produceren, milieueffecten, de roep van consumenten om eerlijke en betrouwbare producten en de verslechtering van het vestigingsklimaat, de effecten van een en ander op andere economische sectoren, waarbij we uitdrukkelijk de recreatieve sector willen noemen, die zeer te lijden heeft onder die effecten, dienen aandachtspunten te zijn, aldus de groepen.

Beluister hier het gesprek dat de fractievoorzitter van de SP, Thijs Coppus, had met L1-radio had.

Lees meer over de brief van de gezamenlijke actiegroepen in Limburg op de website van Behoud de Parel