SP stelt vragen over fietspad Broekhuizen-Horst

10 februari 2010

SP stelt vragen over fietspad Broekhuizen-Horst

Op dinsdag 2 februari heeft de fractie van de SP tijdens de gemeenteraadsvergadering aan wethouder Selen vragen gesteld over het al veel besproken aan te leggen fietspad van Broekhuizen naar Horst. Daarbij pleitte de SP voor het aanleggen van een veilig, vrijliggend fietspad.
De Horsterweg, waar het fietspad langs moet komen te liggen

Uit een brief welke de dorpsraad Broekhuizen/Broekhuizenvorst had gestuurd aan de gemeenteraadsleden en het College van B&W van Horst aan de Maas bleek namelijk dat een vrijliggend fietspad toch tot de mogelijkheden behoort. In tegenstelling tot wat er vorig jaar door de toenmalig verantwoordelijk wethouder Stas werd gezegd, heeft Staatsbosbeheer nooit gezegd dat alleen een aanliggend fietspad tot de mogelijkheden behoort.

Bij een aanliggend fietspad, het woord zegt het al, ligt het fietspad direct tegen de weg aan. Bij een vrijliggend fietspad is het fietspad gescheiden van de weg door bijvoorbeeld een groenstrook met bomen.

Volgens Staatsbosbeheer is voor het verkopen en/of aantasten van natuurterrein het aantonen van een ‘ander’ groot openbaar belang noodzakelijk en sinds jaar en dag gebruikelijk. Dit kan worden
aangetoond door een planologisch besluit of in een vroeger stadium door een Raadsbesluit. De gemeente heeft tot op heden geen groot openbaar belang in de richting van Staatsbosbeheer aangetoond. Staatsbosbeheer heeft aangegeven dat men zo min mogelijk vierkante meters Ecologische Hoofdstructuur (EHS) wil aantasten c.q. inleveren, vanwege de specifieke hoge natuurwaarden ter plaatse. Dit betekent aanleg van een fietspad zo dicht mogelijk tegen de bestaande weg aan. Dit wil zeker niet zeggen dat een andere oplossing dan het nu gekozen aanliggende fietspad niet als uitgangspunt gekozen kan worden.

De gemeente is verantwoordelijk voor het fietspad en kiest de vorm en uitvoering voor aanleg. Staatsbosbeheer houdt zich niet bezig met het ontwerp of de verkeersveiligheid. Bij een goede onderbouwing zal Staatsbosbeheer geen bezwaar hebben tegen een vrijliggend fietspad. Volgens de SP-fractie is een goede onderbouwing niet moeilijk. Een vrijliggend fietspad is veel veiliger dan een aanliggend fietspad. Fietsers komen bij een vrijliggend fietspad niet zo snel op de rijbaan voor motorvoertuigen terecht en visa versa. En dat is juist de reden voor de aanleg van dit fietspad: een veilige fietsroute voor onder andere scholieren, forenzen en toeristen.

Door de SP-fractie is aan wethouder Selen gevraagd wat hij er aan gaat doen om Staatsbosbeheer het belang van een vrijliggend fietspad uit te leggen. De SP vindt dat de wethouder gezien de verkiezingsbeloftes de inwoners van Broekhuizen een veilig vrijliggend fietspad moet bieden, waarvan het eerste deel al voor de zomervakantie af hoort te zijn. Aan het resterende deel zal men dan meteen na de zomervakantie moeten beginnen.