SP: "Blijft alles bij het oude?"

6 januari 2010

SP: "Blijft alles bij het oude?"

Onder de titel "Samen bouwen aan een duurzame toekomst" heeft de nieuwe coalitie van CDA, Essentie (oud-VVD) en PvdA afgelopen maandag hun coalitieprogramma gepresenteerd aan de gemeenteraad van Horst aan de Maas. De vijfkoppige SP-fractie plaatste niet alleen vraagtekens bij de titel van het programma, maar vooral ook bij de inhoud.

Waarom kiezen voor de verliezer van de verkiezingen?

Michael van Rengs - de voorzitter van de SP-fractie - stelt in een commentaar: "Waarschijnlijk wordt met de titel van het nieuwe coalitieakkoord van CDA, Essentie en PvdA bedoeld dat het College van B&W 'samen met de burgers en een brede coalitie' aan de slag wil. Die 'brede coalitie' komt wat vreemd over. Immers Essentie en CDA hebben als partner in het college gekozen voor de verliezende partij, de PvdA. Vanuit het oogpunt van draagvlak creëren niet echt logisch". SP-hoofdman Van Rengs trekt als conclusie: "Als je ziet hoe het CDA en Essentie gehandeld hebben, dan hoeven we ons ook niet meer af te vragen waarom er zo weinig mensen gaan stemmen. Daarbij komt, dat - het coalitieprogramma lezende - er slechts één conclusie mogelijk is: 'Er verandert toch niets'. "

Vaag!

Gevraagd naar diens mening over het coalitieakkoord stelt SP-er Van Rengs: "Het coalitieakkoord is een open stuk, waarin bij elk punt - als je het kritisch bekijkt - wel een uitweg te vinden is. Er staat bij veel punten 'Heeft onze aandacht', hetgeen natuurlijk nietszeggend is, want er zullen vele zaken aandacht hebben, mag je hopen. De zin 'De glastuinbouw wordt zoveel mogelijk geconcentreerd` betekent feitelijk geen harde toezegging, de openingen blijven bestaan. Het zelfde geldt voor `Klavertje vier is energie neutraal en duurzame energie behoort tot de mogelijkheden`. Dat klinkt mooi, maar wederom kan men alle kanten uit".

Nieuwe inzichten met betrekking tot Nieuw Gemengd Bedrijf (NGB)?

Tijdens de raadsvergadering van afgelopen maandag vroeg de SP aan de PvdA hoe het zit met de opmerking dat `nieuwe inzichten aanleiding kunnen geven tot heroverweging` ten aanzien van het NGB. Uit het verhaal van de PvdA werd duidelijk dat de PvdA de beslissing over de komst van het NGB niet wil herzien, maar slechts kiest voor "kaders". "Vreemd", zo conludeert Van Rengs, zeker met de afgelopen raadsperiode en verkiezingsstrijd in het achterhoofd, waarin de PvdA zich keerde tegen de komst van het NGB!

Multifunctionele gebouwen

In het coalitieakkoord wordt ook gesproken over multifunctioneel bouw en de samensmelting van sportverenigingen (zie het artikel in Dagblad de Limburger hierover). Volgens Van Rengs op zich wel goede zaken, maar "bij elk woord hierover worden toch de economische zware tijden aangehaald, dus wat gebeurt hiermee concreet?", vraagt Van Rengs zich af.

Verbindingsweg Middenpeelweg - Stationsstraat

In het coalitieprogramma wordt gesproken over een verbinding tussen de Middenpeelweg en de Stationsstraat. Doel: minder vrachtverkeer in en door America. een doel dat de SP graag ondersteunt, zo blijkt uit de reactie van Van Rengs: "Natuurlijk wil de SP minder vrachtverkeer door een dorp als America. Maar de plannen moeten wel graag eerlijk gepresenteerd worden. De Blaktdijk is geruime tijd geleden onderzocht voor dit doel en niet geschikt bevonden. Daarnaast blijkt er geen geld te zijn voor nieuwe wegen. Wat bedoelt de coalitie dan met deze opmerkingen? Is er aandacht voor? Of is het niet meer dan een wassen neus?"

Slotconclusie SP

De SP heeft bij de bespreking van het coalitieakkoord ter afsluiting opgemerkt dat de fractie, zoals altijd, de zaken kritisch zal blijven volgen en alternatieven zal blijven aandragen en zeker zal blijven meedenken. "Al had dit natuurlijk eerder gekund, namelijk tijdens de coalitieonderhandelingen en in het college", zo voegt de fractievoorzitter van de SP daar fijntjes aan toe...

Het volledige coalitie-akkoord kunt u hier lezen.
Dagblad de Limburger berichtte over het coalitie-akkoord en de kritiek daarop vanuit de oppositie.
De volledige tekst van de toespraak van Michael van Rengs, waarin hij de kanttekeningen van de SP-fractie op het coalitie-akkoord aangaf, is hier te lezen.