Broekriem aanhalen voor Horst aan de Maas? Wethouders weigeren goede voorbeeld te geven...

7 januari 2010

Goed voorbeeld doet goed volgen, wordt er altijd gezegd. Bezuinigen moet, maar niet op salaris wethouders...
We leven in een tijd van economische recessie. Daardoor kan de gemeente Horst aan de Maas niet alles doen, wat ze eigenlijk zou willen doen. Reden voor het college van B&W aan te kondigen dat de komende periode fors bezuinigd zal moeten worden. Maar in eigen vlees snijden is er bij de heren en dames wethouders kennelijk niet bij, zo stelt de SP-fractie vast.

Niet vier, maar vijf
Het eerste wapenfeit van het nieuwe college - de benoeming van vijf wethouders - had volgens de SP zeker anders gekund. "Juist in deze tijd zou het van daadkracht hebben getuigd als er gekozen zou zijn voor vier wethouders in plaats van vijf", btoogt Michael van rengs, fractoevoorzitter van de SP in de Horster raad. Grote buurgemeentes doen het met 4. Als voorbeeld heeft de SP al de gemeente Venlo aangehaald: "Die gemeente heeft toch heel wat meer burgers, maar het lukt Venlo kennelijk wel om voor vier wethouders te kiezen. We vergelijken onszelf verder vaak met Venray, maar ook hier kijken we blijkbaar alleen als het ons ècht uit komt. Ook vier wethouders, maar Horst aan de Maas blijft bij vijf!"

Financiële besparing mogelijk
Financieel gezien vindt SP-voorman Michael van Rengs het heel erg vreemd: "Iedereen weet dat parttimers in verhouding meer kosten dan fulltimers én dat de parttimers indirect natuurlijk een fulltime functie bekleden. Wat als het college valt? Het wachtgeld zal toch aan vijf mensen uitgekeerd worden? Een wethouder kost de gemeente een half miljoen minimaal per regeerperiode. Hier zou dus een mooie kostenbesparing behaald kunnen worden. Als je verder kijkt hoeveel de wethouders er op vooruit gaan in deze periode ten opzichte van de afgelopen situatie is dit erg veel. De heer Litjens (CDA) gaat er ongeveer 25 procent op vooruit. Seelen (Essentie) maakt een verdubbelingsprong". De SP heeft daarom de vraag gesteld of alle wethouders een geste willen doen naar de burgers om ook hun salaris conform de recessie bij te stellen? "Eerlijk delen werd namelijk in de verkiezingsstrijd vaker bepleit door verschillende partijen", vult Van Rengs aan.

Slanke organisatie
In de coalitieonderhandelingen werd door de partijen Essentie en het CDA gesproken van een slanke organisatie. Minder overheidbemoeienis was een speerpunt. Voor CDA en Essentie een belangrijke reden om de SP buiten het college te houden. De SP voelt immers niet zoveel voor de uitverkoop van de voorzieningen voor de burgers. Van Rengs: "Vijf wethouders benoemen klinkt alles behalve slank. Of is het een teken van onvermogen? Denkt het college het niet aan te kunnen met vier mensen? Heeft het CDA wel voldoende vertrouwen in haar partners, omdat ze toch kiest voor de meerderheid, zelfs in het college?" Voor de SP was het aantal wethouders en de kosten daarvan reden om niet in te stemmen met de wethouders. In de raadsvergadering werd door 20 leden positief gestemd. Ook D66 volgde namelijk de redenering van de SP en stemde tegen het voorstel.