Investeren in de gemeenschap

26 november 2009

Investeren in de gemeenschap

Michael van RengsOver minder dan anderhalve maand is de herindeling een feit. De gemeenten Sevenum en Horst aan de Maas en de dorpen Meerlo, Tienray en Swolgen vormen dan samen een nieuwe gemeente. De afgelopen maanden is er veel gesproken over de nieuwe gemeente en tijdens de verkiezingscampagne zijn er veel beloften gedaan voor nieuwe voorzieningen, fietspaden en lokale belastingen. Michael van Rengs (huidig en toekomstig fractievoorzitter in de gemeenteraad van Horst aan de Maas) kijkt vooruit.

Vanaf vandaag is het zaak om er samen de schouders onder te zetten en om te proberen om gemaakte beloftes waar te maken. Dat het een hele klus wordt mag duidelijk zijn. Een flinke bezuiniging hangt als een zwaard van Damocles boven de nieuwe gemeente. En de 16 dorpen zullen naar elkaar toe moeten gaan groeien.

Juist de komende tijd zal er moeten worden geïnvesteerd in de nieuwe gemeente. Niet met grote bouwprojecten en een gelikte huisstijl, maar door te bouwen aan dorpsvoorzieningen, goede verbindingen tussen de dorpen en een bereikbare gemeente met service dicht bij huis.

Samen bouwen aan de nieuwe gemeente Horst aan de Maas moet het uitgangspunt van de komende vier jaar zijn. Alle inwoners van onze nieuwe gemeente moeten worden betrokken bij de totstandkoming van het nieuwe Horst aan de Maas. Want per 1 januari houden Sevenum, Meerlo-Wanssum en het 'oude' Horst aan de Maas op met bestaan, maar het 'nieuwe' Horst aan de Maas is pas een feit als de inwoners zich er mee verbonden voelen.

Michael van Rengs

Deze column is eerder geplaatst in de Echo van Horst aan de Maas van 19 november 2009

Andere columns zijn hier te lezen.