Voorstel aangepast plan Hof te Berkel aanvaard

10 juli 2009

Voorstel aangepast plan Hof te Berkel aanvaard

De SP kan zich vinden in het drastisch gewijzigde plan Hof te Berkel. Het plan voorziet in een gemengde woon – zorgwijk, waarin drie partners elkaar gevonden hebben: Zorggroep Noord- en Midden- Limburg, Wonen Horst en de Gemeente Horst aan de Maas.

Het plan kent een gefaseerde aanpak, hetgeen het mogelijk maakt aanpassingen te doen op het gebied van woningbehoefte. Op vragen van SP’er Hendrik Hazeu antwoordde Wethouder Stas, regelmatig te zullen monitoren, om waar nodig naar woonbehoefte de plannen te kunnen bijstellen. Stas gaf, daar naar gevraagd door Hazeu, aan dat het gedeelte "wonen" een mix van sociale- en koopbouw omvat, in zoveel mogelijk prijsklassen. De SP-fractie stelde dit punt aan de orde vanwege de gesignaleerde behoefte aan sociale woningbouw in Horst aan de Maas.

Op een belangrijk punt heeft de SP-fractie succes geboekt: de renovatie van ‘t Gasthoes tot Kulturhus blijft buiten het plan Hof te Berkel en wordt als een apart project behandeld. Er is onder partijen afgesproken dat een tekort van 2,7 miljoen euro gelijkelijk over de drie deelnemende partijen, De Zorggroep, Wonen Horst en de gemeente Horst aan de Maas, verdeeld wordt. Alleen probeert men dit tekort nog kleiner te maken. Hoe? Dat blijft de vraag.