SP wint licht in Horst aan de Maas bij verkiezingen voor Europees Parlement

6 juni 2009

SP wint licht in Horst aan de Maas bij verkiezingen voor Europees Parlement

"We hebben in Horst aan de Maas weer gewonnen". Dat constateert Michael van Rengs, fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad van Horst aan de Maas. "We zijn plaatselijk gestegen met zo'n 1,4%. Dat is niet spectaculair, maar de kiezers hebben ons weer weten te vinden. En ook in de gemeenten, waar Horst aan de Maas straks mee fuseert, Sevenum en Meerlo/Wanssum, doet de SP het niet slecht".

Uitslagen in Horst aan de Maas, Sevenum en Meerlo/Wanssum
De SP haalde in Horst aan de Maas in totaal 782 stemmen, goed voor 10,6%. In Sevenum, vanaf 2010 gefuseerd met Horst aan de Maas, scoorde de partij 8%, een stijging van 1,8%. Meerlo/Wanssum bracht de SP 8,2% van de stemmen op. Daar is een stijging te zien van 1,9%. De SP is - afgaande op de uitslag voor de Europese verkiezingen - na het CDA en de PVV als winnaar van de verkiezingen, de derde partij in Horst aan de Maas. Daarbij laat de SP de PvdA (6,4%), VVD (7,5%), het landelijk goed scorende D66 (5,9% ) en Groen Links (4,8%) achter zich.

Klappen voor CDA, PvdA en VVD
Ook in Horst aan de Maas zijn de gevestigde partijen, CDA, PvdA en VVD dus afgestraft voor hun pro-Europese koers van de afgelopen jaren. De SP behoudt twee zetels in de Europees Parlement, maar stijgt landelijk wel in stemmenpercentage. Agnes Kant, fractievoorzitter van de SP in de Tweede Kamer: "We hebben opnieuw gewonnen. Niet met de klappers die we gewend zijn, maar het is dankzij onze jarenlange inzet dat tijdens deze verkiezingen zoveel partijen zoveel kritiek hebben gegeven op de koers van Europa".

Partijen als CDA, VVD en PvdA deden tijdens de campagne veel beloften. Geen bemoeienis met onze publieke sector, minder regels voor de kleine ondernemer, minder rondpompen van geld en vermindering van de Europese landbouwuitgaven. Kant: "Sinds de grondwetcampagne in 2005 zijn de partijen snel euro-kritisch geworden. Tot nu toe vooral in woorden. Wij zullen ze aan hun beloftes houden."

Verkiezingsuitslagen voor de SP vanaf 1982
Kijkend naar de uitslagen van de verkiezingen voor de gemeenteraad, Provinciale Staten, Tweede Kamer en het Europese parlement vanaf 1982, zien we dat de SP in Horst aan de Maas gestaag groeit. Op alle fronten met een verschillend tempo en soms met grote sprongen, dan weer met een klein sprongetje. Zo ging de SP bij de gemeenteraadsverkiezingen van net geen zetel in 1982, via 1 zetel in 1990 en 3 zetels bij de verkiezingen van 1994, 1998 en 2000, naar 5 zetels in 2006. De stemmenpercentages spreken wellicht nog duidelijker taal: in 1982 2,7%, in '90 4,6%, in '94 een sprong naar 15,6%, vervolgens in '98 17,6%, na de herindeling was er een lichte teruggang in 2000 naar 13%, om vervolgens weer een enorme sprong te maken naar 25,3% in 2006. De cijfers van de verkiezingen voor Provinciale Staten laten een wat rustiger beeld zien: van 7,5% in 1995 ging de SP in Horst in 1999 iets terug naar 6,4%, om vervolgens via 8,7% in 2003 door te stomen naar 22,8% in 2006. Dat beeld zie je ook terug bij de uitslagen van de Tweede Kamerverkiezingen in Horst aan de Maas. Daar zie je de SP stijgen van 4% in 1994, toen de SP in de Tweede Kamer kwam, naar 6,9% in 1998. Om vervolgens in 2002 (na de herindeling) op 6,7% uit te komen en tenslotte in 2006 een klapper te maken met een percentage van 19,4% in Horst aan de Maas.

Zulke klappers - in de vorm van een spectaculaire stijging van het aantal stemmen - hebben de Europese verkiezingen in Horst aan de Maas nooit voortgebracht. Daar vertoont de curve een constante lijn, die wel licht omhoog gaat. Van 2,7% in 1992, via 7,3% in 1998 en 9,2% in 2004 naar nu - in 2009 - 10,6%. Behoorde de SP in Horst aan de Maas bij de vorige Europoese verkiezingen tot de middenmoot (qua percentage), bij deze verkiezingen staat de SP in de topdrie en er van uitgaande dat de PVV in Horst niet mee doet met de raadsverkiezingen, is de SP nog steviger in het zadel komen te zitten als tweede partij van Horst aan de Maas, na het CDA, maar ruim voor de PvdA.

Tenslotte kan vastgesteld worden dat de SP bij de kiezers in Horst aan de Maas door de jaren heen in de regel hoger scoort dan bij de kiezers op provinciaal of landelijk niveau. Mede een gevolg van de actieve opstelling van de SP in Horst aan de Maas, waarbij de SP de enige partij is die écht naar de mensen toe gaat, om met hen in gesprek te blijven.

Hier kunt u een volledig overzicht vinden van de uitslagen van de verkiezingen vanaf 1982, waaraan de SP in Horst (aan de Maas) heeft deelgenomen.