SP Horst aan de Maas: "Het Brommèr behouden"

26 april 2009

SP Horst aan de Maas: "Het Brommèr behouden"

Het Brommèr - een natuurgebiedje in het plangebied voor tuinbouwkassen Californië - dreigt verdrukt te worden door de komst van megatuinbouwkassen. Voor de SP-fracties in de gemeenteraad van Horst aan de Maas en Provinciale Staten reden om aan de bel te trekken.

Aan het einde van de Dijkerheideweg in Horst, via een zandweggetje is Het Brommèr te bereiken. Een idylisch gelegen ven, waar in de winter - als het vriest - druk geschaatst wordt. Gedeputeerde Driessen maakte tijdens het debat in Provinciale Staten over de ontwikkeling van Klavertje Vier, waar Californië deel van uit maakt, bekend dat het gebiedje "verplaatst" wordt. Hij ontraade dan ook een motie van de Statenfractie van de SP om Het Brommèr te behouden en te versterken.

In de raadsvergadering in Horst aan de Maas ontkende wethouder Litjens dat er sprake zou zijn van verplaatsing van Het Brommèr. Hij deed dat naar aanleiding van de motie die de SP-fractie indiende in de gemeenteraadsvergadering. Die motie haalde het niet, maar - althans volgens Litjens - zou de hele raad, inclusief het college, Het Brommèr een waardevol stukje natuur te vinden, dat ze graag willen behouden.