Referendum over Essent

19 januari 2009

Referendum over Essent

Er moet een referendum komen over de verkoop van de aandelen die de provincie Limburg in Essent heeft. Dat is de mening van de SP-fractie in Provinciale Staten van Limburg. "Essent is deels voortgekomen uit Limburgse energiebedrijven zoals de PLEM, Limagas en een aantal lokale energiebedrijven. De Limburgers hebben dit bedrijf deels opgebouwd, het is daarom niet meer dan normaal dat de Limburgers ook mogen beslissen over de verkoop van de Limburgse aandelen", aldus Thijs Coppus, fractievoorzitter van de SP in Provinciale Staten.

De provincie Limburg bezit 16% van de aandelen Essent. Verkoop van de aandelen zou de provincie ongeveer anderhalf miljard euro opleveren. Toch is de SP tegenstander van verkoop van de aandelen. De overheid moet de productie van energie garanderen, zonder elektriciteit en gas staat de hele maatschappij immers stil. Het is onjuist dat de discussie alleen maar gaat over de opbrengsten van de aandelen van Essent. We moeten het hebben over de functie van Essent als energiebedrijf. En dit is niet alleen aan de politiek, maar ook aan de Limburgse bevolking. De SP zal binnenkort met een initiatiefvoorstel voor een referendum komen.

Een nadere onderbouwing van de bezwaren van de SP tegen de verkoop is te lezen in een opinie-artikel in Dagblad de Limburger. In datzelfde Dagblad staat een redactioneel commentaar op het voorstel van de SP om een referendum te houden onder de Limburgers over het wel of niet verkopen van Essent. De PvdA in Provinciale Staten zal een voorstel voor een referendum niet steunen, want zij willen Essent maar wat graag verkopen. Dat daar binnen de PvdA ook wel anders over gedacht wordt, blijkt uit een opinie-artikel van de hand van een Tweede Kamerlid van de PvdA. Ondertussen voert de SP actie, zoals te zien is op deze foto.