SP stemt in met vestiging wet voorkeursrecht gemeenten

21 december 2008

SP stemt in met vestiging wet voorkeursrecht gemeenten

De SP-fractie stemde op de raadsvergadering van 16 december 2008 in met de "vestiging wet voorkeursrecht gemeenten" voor gebieden in de verschillende kernen van Horst aan de Maas.
Dit in tegenstelling tot de vergadering van 30 september 2008, toen het ging om toepassing op een groot gebied met betrekking tot Klavertje Vier. Deze keer gaat het om een duidelijk afgebakend gebied per kern van de gemeente Horst aan de Maas. Er is ook maar één toekomstige bestemming in die gebieden: woningbouw.

Frank Spreeuwenberg, SP-woordvoerder in de gemeenteraad van Horst aan de Maas: "De SP vindt het belangrijk dat de gemeente de regie kan voeren bij belangrijke ontwikkelingen. Woningbouw is zo’n belangrijke ontwikkeling. Daarbij vindt De SP wel dat er op een zorgvuldige manier van dit instrument gebruik moet worden gemaakt. Dit betekent voor de SP: een duidelijk afgebakend gebied met een concrete bestemming. Te oordelen naar het voorliggende raadsbesluit is dat in dit geval wel zo".

Knelpunten voor ondernemers?
Op vragen van SP-fractielid Spreeuwenberg antwoordde wethouder Litjens dat hem niet bekend is of er ondernemers in de knel komen. Hij zegde toe om, indien nodig, samen met betreffende ondernemer naar een oplossing te zoeken.

Verbazing over opstelling CDA
Tot verbazing van de SP-fractie gaf het CDA bij monde van dhr. De Hoon aan een flinke aarzeling te kennen. Frank Spreeuwenberg: "Dit is vreemd want bij de bespreking op 30 september was er niets van een aarzeling te merken. Toen was het gebied veel groter en er zijn verschillende bestemmingen (zoals glastuinbouw, industrie en natuur) in het totale plan verwerkt. Grootschalige plannen hebben een groter risico op onzorgvuldigheden, zoals blijkt uit diverse bezwaarschriften met betrekking tot de vestiging van voorkeursrecht door de gemeente op percelen in het plan Klavertje Vier". Toen stemde de SP tegen.De fractie vroeg om een betere uitwerking met concrete bestemmingen voor alle gebieden waarop de "wet voorkeursrecht gemeente" van toepassing werd verklaard.