Grubbenvorst wil treinsstation

20 december 2008

Grubbenvorst wil treinsstation

Volgens de SP hebben de Grubbenvorstenaren behoefte aan een treinstation in hun dorp. De partij hield onder 110 mensen een enquête: 73 procent was positief over een station en 65 procent zou er gebruik van maken. De resultaten werden door Michael van Rengs, voorzitter van de SP-fractie in de gemeenteraad van Horst aan de Maas, gepresenteerd.

Peiling Op zaterdag 6 december hebben een zevental actieve leden van de SP Horst aan de Maas in het centrum van Grubbenvorst een peiling gehouden onder 110 Grubbenvorstenaren over een eventuele komst van een treinstation in Grubbenvorst. De peiling werd georganiseerd in verband met verzoeken van de SP-fracties in de gemeenteraad van Horst aan de Maas en van Provinciale Staten van Limburg, de mogelijkheid voor het realiseren van – onder andere een station in Grubbenvorst – te onderzoeken. Eerder heeft het CDA ook gepleit voor zulk een voorziening. Het voorstel van de SP-fractie in Provinciale Staten is onderdeel van een breder plan om de zogenaamde Maaslijn op te waarderen. De Grubbenvorstenaren werd gevraagd wat ze vinden van een station in Grubbenvorst, of ze denken van die voorziening gebruik te maken en op welke locatie dit station zou moeten komen?

Resultaten Van de 110 deelnemers stond ruim 73% positief achter het idee dat in Grubbenvorst een treinstation gerealiseerd wordt. 13,5% van de mensen vond het een ronduit slecht idee. Van alle deelnemers aan de peiling gaven 72 mensen uitdrukkelijk aan, ook gebruik te zullen maken van het station. Dat is ruim 65% van de totale onderzoekspopulatie. Opviel dat zo’n 9 procent van de mensen aangaf dat hun kinderen er gebruik van zullen maken. Kinderen die met de trein naar school gaan of die elders op kamer wonen. Een aantal zullen de trein gaan gebruiken voor uitstapjes en/of winkelen in de stad (Venlo of Nijmegen). Twee procent zei van de trein gebruik te zullen maken in verband met het milieu (“dan kan ik de auto laten staan”). Voor een aantal geïnterviewden was de auto overigens juist de reden om bij de eventuele realisatie van een station daar toch geen gebruik van te maken. Veruit de meeste mensen (ruim 58%) zijn van mening dat het station (of een halte) aan de Parallelweg geplaatst zou moeten worden, in ieder geval zo dicht mogelijk bij de overweg/Kloosterstraat. Dat is de plek die in het verleden ook een halte heeft gekend.

Reacties in de gemeenteraad SP-voorman Michael van Rengs sloot de presentatie van de resultaten af met de opmerking dat het plan voor een station in Grubbenvorst breed gedragen wordt en dat het hem dan ook niet meer dan normaal leek dat het college alles op alles gaat zetten om dit station te realiseren. De reacties uit de raad waren overwegend positief. De PvdA was van mening dat de resultaten van het onderzoek een extra stimulans moest zijn voor het college om zich hier sterk voor te maken. De VVD gaf geen oordeel over de resultaten, maar vroeg zich af of de vraagstelling wel goed was geweest. De VVD vroeg zich ook af hoeveel treinen er momenteel al dan niet op tijd rijden op het bestaande traject. Het college van B&W zei toe dat ze zich sterk maakt voor de komst van een station en dankte de SP-fractie voor de inbreng.

Het volledige verslag van het onderzoek kunt u hier lezen.