"SP Horst aan de Maas wil best samenwerken, maar niet opgaan in één partij"

9 november 2008

"SP Horst aan de Maas wil best samenwerken, maar niet opgaan in één partij"

"De SP wil in de gemeenteraad best samenwerken met andere partijen, maar wij gaan niet op in één linkse partij!" Dat verklaarde de raadsfractie van de SP van Horst aan de Maas naar aanleiding van de gesprekken die gevoerd worden om te komen tot de vorming van een links blok voor de nieuwe gemeente Horst aan de Maas.

Thijs Coppus en Michael van Rengs (beiden raadsleden voor de SP in de gemeenteraad van Horst aan de Maas):"Tot een samengaan met andere linkse partijen, om een links blok te vormen bij de komende herindelingsverkiezingen, zal het niet komen. Daarvoor zijn de verschillen tussen ons en bijvoorbeeld de PvdA te groot". Zij komen tot deze uitspraak naar aanleiding van de gesprekken die momenteel gevoerd worden tussen een aantal partijen die nu vertegenwoordigd zijn in de gemeenten, die straks fuseren tot een nieuwe gemeente Horst aan de Maas. Die partijen zijn de Sevenumse partijen Progressieve Kombinatie Sevenum (PKS) en Nieuw Perspectief (NP - een partij, die zich eerder afsplitste van de PKS), de Horster PvdA en de Meerlo-Wanssumse Progressieve Kombinatie (PK) en de Meerlo-Wanssumse PvdA (die eerder nog deel uit maakte van de PK Meerlo-Wanssum).

Doel van de gesprekken is te komen tot een grote linkse partij, om daarmee de versplintering van links te voorkomen. Een groot links blok zou een tegenwicht kunnen bieden aan het CDA, aldus de fractieleiders Jac Wijnen (NP) en Jan Thielen (PKS) in Dagblad de Limburger van zatersdag 8-11-'08. Naar de mening van de SP kan zulk tegenwicht ook geboden worden door samen te werken als afzonderlijke fracties, ieder met hun eigen accenten. "Dat biedt meer duidelijkheid voor de kiezers. En de kans dat straks toch weer een coalitie gevormd wordt met het CDA, waarbij de standpunten van dat linkse blok ondergeschikt gemaakt worden aan die van het CDA - zoals in Horst aan de Maas al jaren de praktijk is - is niet ondenkbeeldig. Aldus de twee SP-raadsleden uit Horst aan de Maas.