SP wil interpellatie over Kaldenbroek

17 januari 2008

SP wil interpellatie over Kaldenbroek

Tijdens de raadsvergadering van 22 januari a.s. wil de SP spreken over de status van natuurgebied Kaldenbroek. De partij heeft inmiddels een interpellatiedebat aangevraagd.Kaldenbroek.
Kaldenbroek is een uniek natuurgebied, dat in de laatste vijf jaar tot stand is gebracht met inspanningen van vele vrijwilligers en professionele organisaties

Onlangs kwam naar buiten dat het college van burgemeester en wethouders in Horst aan de Maas de provincie heeft verzocht om Kaldenbroek niet de status van ‘zeer kwetsbaar’ te verlenen. Dit omdat een dergelijke status de plannen zou kunnen dwarsbomen binnen het LOG Witveld (= landbouwontwikkelingsgebied).

SP fractievoorzitter Thijs Coppus: ‘Het college weet dat de ontwikkeling van LOG Witveld zeer gevoelig ligt. Daarom hadden de betrokkenen en de gemeenteraad hiervan op de hoogte moeten zijn. We willen weten waarom dit niet is gedaan en wat de andere fracties hiervan vinden. Daarnaast is de SP benieuwd naar de overwegingen van het college om de provincie te verzoeken om de status van Kaldenbroek te wijzigen’.

Schuutwater.
Niet alleen bij Kaldenbroek wil het college van B&W de status "zeer kwetsbaar natuurgebied" weg halen, dat geldt ook voor het "Schuutwater".