Wat wil de SP?

1 november 2007

Wat wil de SP?

Op dinsdag 30 oktober vonden de Algemene Beschouwingen in Horst aan de Maas plaats. Tijdens de Algemene Beschouwingen wordt de begroting voor het komende jaar behandeld en wordt er gesproken over keuzes die zijn gemaakt en gemaakt moeten worden voor 2008.De raad over de plannen van de gemeente voor 2008

De SP heef tijdens deze Algemene Beschouwingen een aantal zaken naar voren gebracht:

• Samen met de burgers prioriteiten stellen. De SP vindt dat de bevolking meer betrokken moet worden bij belangrijke keuzes die worden gemaakt. Denk hierbij aan zaken als gemeentelijke samen-werking en grote agrarische projecten. Samen met de burgersDe SP wil samen met de bevolking bepalen wat belangrijk is. De SP wil daarom dat er jaarlijks een of meerdere bijeenkomsten worden georganiseerd om politiek en burgers de kans te geven om samen te discussiëren over de manier waarop we onze gemeente inrichten.
  • Niet minder, maar meer overheid. In deze tijden van 'regellichtheid' en 'publiekprivate constructies' pleit de SP voor het opnieuw oppakken van verantwoor-delijkheden door de gemeente. De SP wil niet minder, maar juist meer overheid. Uiteraard is een gemeente geen baker die mensen een fopspeen in de mond duwt, in slaap sust en betuttelt. Maar een gemeente moet er wel voor zorgen dat mensen zich kunnen ontplooien, dat mensen alle mogelijk-heden krijgen om volwaardig deel te nemen aan de samenleving en dat niet het belang van enkelen, maar het belang van de gehele gemeenschap centraal staat.
  • Goede en kleinschalige huisvesting voor buitenlandse werknemers. De huisvesting van buitenlandse werknemers hangt in onze regio nauw samen met de agrarische sector. Grote aantallen buitenlandse werknemers op een kluitje in 'Polenkamp Arcen'
    De afgelopen jaren zijn er een aantal initiatieven genomen om de huisves-ting voor de mensen die in onze streek werken te verbeteren. Door de grote toestroom van werkne-mers en het ontbreken van nieuwe overheidsregie is er op dit moment een groot tekort aan goede huisvesting en is iedere overheid en ieder bedrijf het spreekwoordelijke wiel aan het uitvinden. Er moeten snel gewerkt worden aan goede huisves-ting aan de hand van de volgende criteria: zoveel mogelijk kleinschalig, dicht bij de kernen en een nadrukkelijke samenwerking met woningcorpora-ties, werkgevers en andere betrokkenen.
  • Brede discussie over landbouw. Het is belangrijk om een gemeentelijke discussie te starten over de schaal van de landbouw in onze gemeente. We liften mee op ontwikkelingen die zich binnen de nationale en internationale landbouwsector afspelen, beschouwen dit als een voldongen feit en ontslaan ons vervolgens van de plicht om na te denken over hoe de landbouwsector zich in onze gemeente moet ontwikkelen. Meer varkens op een kluitje?Dit is de omgekeerde wereld: er komt een nieuw plan en beschouwen dit vervolgens als het kader.
    De discussie die we over landbouw moeten voeren, moet los staan van alle plannen en moet gericht zijn op het ontwikkelen van een duidelijke visie. Aan de hand van deze visie kan er vervolgens een richting aangegeven worden. De urgentie is groot, want de besluiten die de komende jaren worden genomen zijn onomkeerbaar en hebben grote invloed op onze lokale en regionale economie.
  • Geen gedwongen herindelingen. Het rommelt in Noord-Limburg. Helden, Kessel en Maasbree gaan fuseren, met Sevenum zijn samenwerkingsafspra-ken gemaakt en intussen heeft de provincie allerlei plannen met onze regio. Door samen te werken kun je elkaar versterken. De SP is er daarom voorstander van om op praktisch niveau de samenwerking met onze buurgemeenten aan te gaan. De SP ziet niets in een door de provincie opgelegde herindeling. Hierdoor wordt de afstand tussen bestuur en burger vaak nog groter terwijl dit juist zou moeten worden verkleind. Samenwer-king moet van onderop komen. De bevolking moet daarom intensief bij de ontwikkelingen in onze regio worden betrokken.
  • Goede voorzieningen in de dorpen. De inwoners van Melderslo hebben de afgelopen tijd hun schouders gezet onder de ontwikkeling van een nieuw multi-functioneel centrum. De initiatiefnemers in Melderslo proosten op het succes!Met steun van de gemeente, maatschappelijke organisaties en door samenwerking is er een fantastisch initiatief opgezet. Dergelijke initiatieven van onderop verdienen navolging in onze ge-meente. Op deze manier krijgen dorpsbewoners de mogelijkheid om samen plannen te ontwikkelen, worden er voorzieningen behouden en wellicht zelfs aangetrokken, krijgen ouderen de mogelijk-heid om langer in hun dorp te blijven wonen en wordt uiteindelijk de leefbaarheid in onze kleine kernen bevorderd. Door kleinschalig en gericht te werk te gaan, krijgen mensen nieuwe kansen. Deze visie hoort de grondgedachte te zijn in de ontwikkeling van nieuwe plannen voor gemeen-schapsvoorzieningen, welzijnsvoorzieningen en woningbouw voor ouderen. Ook bij de plannen voor Hof te Berkel in Horst.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Thijs Coppus: 077-3988100 of horst@sp.nl