SP wil duidelijkheid over Californië

5 oktober 2007

SP wil duidelijkheid over Californië

Op 18 september jl. meldde Dagblad de Limburger dat Californië BV mogelijk met medeweten van de gemeente Horst aan de Maas informatie heeft achtergehouden over de wijziging van de bestemming van een perceel in projectgebied Californië. Californië.Dat blijkt uit een aantal uitlekte mailtjes aan de gemeente en Californië BV. De melding was voor de SP reden om vragen te stellen aan B&W. Het college deed dit af met een brief van de advocaat van de gemeente.

De SP wil van het college van burgemeester en wethouders duidelijkheid. Fractievoorzitter Thijs Coppus: ‘We willen weten of de beweringen die in het artikel worden gedaan kloppen, het college het eens is met de conclusie dat er informatie is achter gehouden, men ten tijde van de mailwisseling hiervan op de hoogte was en of er actie is ondernomen richting Californië BV.’

Enkele maanden geleden is door de gemeenteraad gesproken over de beweringen van de heer Dielissen richting gemeente en Californië BV. In deze discussie is uitgebreid stilgestaan bij de kaderstellende rol van de gemeente bij de ontwikkeling van bestemmingsplannen. Thijs Coppus: ‘De recente berichtgeving sterkt ons in onze mening dat de gemeente veel strakker de hand moet houden aan het ontwikkelen van nieuwe bestemmingsplannen. Indien de berichtgeving in de Limburger klopt dan is de kans groot dat de komende tijd nieuwe feiten aan het licht komen. In dat geval zal de SP het noodzakelijk achten om de gehele gang van zaken rondom de grondaankopen in het projectgebied, in raadsverband tegen het licht te houden.’

Inmiddels heeft B&W de raad een brief van de advocaat van de gemeente gestuurd. Daarmee meent het college alle vragen beantwoord te hebben. Thijs Coppus heeft al aangegeven niet tevreden te zijn met de brief van de advocaat. Hij is van mening dat het college zelf moet antwoorden. Hij kondigt verdere stappen aan.