Kansspelbeleid

7 juli 2007

Kansspelbeleid

Gokken...In 2001 heeft de gemeente Horst aan de Maas mede naar aanleiding van onderzoek van de SP beleid geformuleerd voor het plaatsen van kansspeel-automaten (gokkasten) bij voorzieningen waar veel jongeren komen. Het gaat hier om laagdrempelige voorzieningen zoals cafetaria’s. Doel van dit beleid is om gokverslaving onder jongeren tegen te gaan.

Vorig jaar constateerde de SP dat een aantal cafetaria's toch gokkasten hadden geplaatst en dat het door de raad vastgesteld beleid blijkbaar niet werd gehandhaafd. Nadat dit in de raad werd aangekaart, ontstond een nieuwe discussies over cafetaria's die zich mini-restaurants gingen noemen en zodoende probeerden om onder de vastgestelde regelgeving uit te komen. Voor raad en college was dit aanleiding om de situatie opnieuw te bekijken.

Dinsdag 3 juli j.l. besprak de gemeenteraad een opiniërend voorstel van het college waarin de kaders voor het plaatsen van gokkasten nogmaals duidelijk werden gesteld. Een goede zaak, want het mag niet de bedoeling zijn dat jongeren in laagdrempelige gelegenheden zoals een cafetaria vertrouwd raken met gokautomaten en in de verleiding komen om te gaan gokken. Het is daarom goed dat de afspraken die in 2001 zijn gemaakt opnieuw bevestigd zijn.

Overigens is het geheugen van de gemeenteraad soms maar kort. Want voor een aantal partijen leek de discussie met de bijbehorende regelgeving geheel nieuw. Alleen al in dit kader is het soms goed om zaken vaker terug te laten komen in de gemeenteraad.