SP: rente over te veel betaalde energiekosten

20 mei 2007

SP: rente over te veel betaalde energiekosten

Thijs CoppusDe afgelopen dagen heeft Thijs Coppus, SP-statenlid en fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad van Horst aan de Maas van een aantal mensen vragen en klachten ontvangen over hun jaarafrekening van Essent. Deze mensen hebben het afgelopen jaar een flink maandelijks voorschot voor hun energie moeten betalen. Nu de jaarafrekeningen binnen komen blijken deze mensen veel te veel hebben betaald en krijgen daarom forse bedragen terug.

Volgens Essent zijn de voorschotten verhoogd omdat er een strenge winter werd verwacht. Nu de strenge winter is uitgebleven, is de verwachting dat veel klanten van Essent een te hoog voorschot hebben betaald. De SP vindt dat Essent hier rente over moet betalen. Hierbij kan de wettelijk gestelde rente als uitgangspunt genomen worden.
Essent kan immers een jaar lang investeren met dit geld en heeft – als nutsbedrijf – de maatschappelijke plicht om dit geld aan haar klanten terug te betalen.

Om duidelijk te krijgen om hoeveel mensen het gaat, is de SP een meldpunt gestart waar mensen hun ervaringen kunnen melden. De SP zal deze kwestie in Provinciale Staten aankaarten. De provincie is immers aandeelhouder van Essent en kan bij de raad van bestuur van Essent aandringen op veranderingen.

Bij het Klachtenmeldpunt Essent kunt u uw ervaringen melden.
Bekijk hier het nieuwsbericht van L1.