Hoeveel invloed heeft Californië BV?

11 mei 2007

Hoeveel invloed heeft Californië BV?

De afgelopen twee maanden is veel te doen geweest rondom het nieuwe glastuinbouwgebied Californië. GlastuinbouwNadat makelaar Dielissen zowel de projectorganisatie Californië BV als de provincie van corruptie had beschuldigd werden er een aantal onderzoeken gestart. De gemeente Horst aan de Maas heeft laten onderzoeken of er door de gemeente strafrechtelijke fouten zijn gemaakt.

Dinsdag 8 mei j.l. werden de uitkomsten van deze onderzoeken besproken in de gemeenteraad. Kern van de uitkomst was dat de gemeente op strafrechtelijk gebied niets fout heeft gedaan. Wel zijn er vraagtekens te plaatsen bij de rol die Californië BV heeft gespeeld.
Alleen al het feit dat de organisatie van Californië BV gehuisvest is in het gemeentehuis roept vragen op. Uit de onderzoeken en de bandopnames die makelaar Dielissen heeft gemaakt, blijkt dat Californie BV erg veel ruimte kreeg bij het invullen van het bestemmingplan. Het lijkt er op dat de directie kan bepalen welke bestemming een bepaald perceel krijgt. Aangezien de directie hierin financiële belangen heeft en alleen een democratisch gekozen bestuur hier bemoeienis mee mag hebben, neemt de SP stelling tegen deze gang van zaken.

In de raadsvergadering heeft de SP het college hierop bevraagd. Er moet duidelijkheid komen over de feitelijke invloed die Californië BV op het bestemmingsplan heeft gehad, de vraag of dit vaker is gebeurd binnen de gemeente Horst aan de Maas en of dit gebruikelijk is.

Het college wilde in de raadsvergadering geen antwoord op deze vragen geven. Daarom zijn er inmiddels schriftelijke vragen gesteld waarop de SP binnen drie weken antwoord wil hebben.

Thijs Coppus