Visie SP op Bestemmingsplan Buitengebied

30 april 2007

Visie SP op Bestemmingsplan Buitengebied

Op 24 april werd het Bestemmingsplan Buitengebied besproken in de raad. “Opiniërend”, zoals dat heet. Van de fracties in de gemeenteraad wordt dan verwacht dat ze hun visie geven op het te bespreken onderwerp. Buitengebied Horst aan de Maas
In tegenstelling tot de andere fracties greep de SP het agendapunt aan om haar visie te geven op de ontwikkelingen in het buitengebied.

Twee keuzes
Als gevolg van economische groei, een veranderende visie op landbouw en ambities van bestuurders is de open ruimte schaarser geworden en onder druk komen te staan.
De keuzes die men de komende tijd gaat maken zijn bepalend voor de inrichting van het buitengebied en de economische koers die Horst aan de Maas gaat volgen. Met name de keuzes op het terrein van de landbouw zijn bepalend voor de toekomst van de gemeente. Grofweg zijn er twee keuzes te maken: kiezen voor een verdere intensivering van de landbouw en daarmee vóór een intensiever gebruik van het buitengebied. Of kiezen voor een balans tussen natuur en bedrijvigheid, wat een versterking van kleine en middelgrote boerenbedrijven en een verbreding en verduurzaming van de landbouw betekent. De SP zet vooral in op dat laatste.

Landbouw, recreatie en natuur in balans
Het bestemmingsplan omvat naar de mening van de SP drie aspecten waar rekening mee moet worden gehouden. Landbouw, recreatie en natuur. Die drie aspecten moeten elkaar aanvullen en in balans met elkaar blijven. Om dat te realiseren is het volgens de SP belangrijk om het bestemmingsplan als één geheel te zien. Niet de verschillende onderdelen apart bekijken en toetsen, maar de zaken in hun samenhang toetsen. Daarvoor heeft de SP een eigen toetsingskader ontwikkeld.

Mogelijkheden creëren voor campings en landbouwbedrijven
Met betrekking tot recreatie in het buitengebied dienen er mogelijkheden te worden gecreëerd voor kleinschalige campings, die ingepast zijn in de omgeving, in samenhang met de natuur.
Bij de landbouw moet de gemeente met name gezinsbedrijven en andere kleine en midden bedrijven stimuleren. Bestaande bedrijven moeten volgens de SP door de gemeente gesteund en geholpen worden bij het zoeken naar verbreding. Daarbij moet zeker niet ingezet worden op grootschaligheid, aldus de SP. En indien in het kader van de zogenaamde reconstructie - ter bescherming van de natuur - bedrijven verplaatst moeten worden naar zogenaamde “intensiveringgebieden”, dan kan dat voor de SP alleen ten behoeve van bedrijven die nu al binnen de gemeente gevestigd zijn. Bedrijven van elders moeten volgens de SP niet in Horst aan de Maas terecht kunnen. Anders wordt de noodzakelijke balans al bij voorbaat verstoord.

Open natuurlijk karakter buitengebied
Behoud van het open natuurlijke karakter van het buitengebied en in dat kader het stimuleren van agrarisch natuurbeheer zijn voor de SP belangrijke items bij de ontwikkeling van het buitengebied. In het verlengde daarvan moeten er ruime buffers komen rondom natuurgebieden. Rekening houdend met de mogelijkheid van een natuurlijke inpasbaarheid kunnen kleinschalige projecten door de gemeente binnengehaald en ondersteund worden. De Horster maat is daarbij uitgangspunt.

Michael van Rengs (T 077-4641285 of michaelvanrengs@hotmail.com)
SP-fractie Horst aan de Maas