Aanpassing Bijdrageregeling minima

13 april 2007

Aanpassing Bijdrageregeling minima

Dinsdag heeft de gemeenteraad gesproken over verhoging van de bijdrageregeling voor minima, om deel te nemen aan sociaal-culturele en educatieve activiteiten (SCEA-regeling). Het voorstel van het college om deze bijdrage in twee stappen te verhogen, is door de gehele gemeenteraad aangenomen.

De SP vindt dit een goede zaak. De partij heeft hier herhaaldelijk voor gepleit. Met behulp van de SCEA-regeling kunnen mensen die moeten leven van een laag inkomen gemakkelijker lid worden van een vereniging of bibliotheek.

In het voorstel van het college werd een uitzondering gemaakt voor minima die woonachtig zijn in een instelling zoals een verpleeghuis. Doel van de SCEA-regeling is om mensen actief deel te kunnen laten nemen aan activiteiten in de maatschappij. Juist deze mensen zouden meer mogelijkheden moeten krijgen om deel te nemen aan de maatschappij door, zich aan te sluiten bij het verenigingsleven, cursussen te volgen en hun hobby uit te oefenen.

Op initiatief van de SP gaat wethouder Stas samen met de instellingen bekijken welke mogelijkheden er zijn om de SCEA-regeling ook op minima uit instellingen toe te passen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Thijs Coppus, 077-3988100 of horst@sp.nl