Zorgen over de Sociale Werkvoorziening

5 maart 2007

Zorgen over de Sociale Werkvoorziening

Onlangs heeft de SP vragen aan het college van B&W gesteld over de toekomst van de Sociale Werkvoorziening (SW) in Horst aan de Maas. Naar aanleiding van opmerkingen van medewerkers van de locatie Molenveld wilde de SP duidelijkheid over de toekomst van het kruidenteelt- en stekbedrijf van de NLW in Horst aan de Maas. Daarnaast wilde de SP duidelijkheid over de wachtlijsten en het standpunt van het college over de mogelijkheid om van het rijk ontvangen extra gelden voor de SW ook daadwerkelijk in de Sociale Werkvoorziening te steken.

In de raadsvergadering van dinsdag 27 februari heeft wethouder Stas de vragen van de SP beantwoord. Wethouder Stas gaf aan dat de wachtlijst bij de NLW is opgelopen tot 243 mensen. Ongeveer 40 mensen komen uit Horst aan de Maas.

Volgens fractievoorzitter Thijs Coppus stemt de beantwoording van de wethouder tot zorgen. Thijs Coppus: ‘De wachtlijst bij de NLW is enorm. De wethouder gaf dan wel aan dat niet al deze mensen thuis zitten te wachten op een plek, maar dit soort cijfers zijn schokkend. Het is van belang dat er snel iets wordt gedaan. De gemeente Horst aan de Maas krijgt zo’n €35.000,- om de problemen binnen de Sociale Werkvoorziening aan te pakken. Dit is weliswaar een druppel op een gloeiende plaat, maar het is wel geld dat meteen ingezet kan worden. Het is des te schokkender dat wethouder Stas en met hem de fracties van CDA, PvdA en VVD pas in juni willen besluiten of dit geld daadwerkelijk naar de SW gaat.’

Ook Tweede Kamerlid Paul Lempens van de SP is verbaasd over dit standpunt: ‘In tegenstelling tot Horst aan de Maas hebben veel andere gemeenten er wel voor gekozen om het door het rijk beschikbaar gestelde budget rechtstreeks ten goede te laten komen aan de SW.’

Uit de beantwoording van wethouder Stas blijkt dat de locatie Molenveld in de nabije toekomst onderdeel blijft van de NLW bedrijven. Onduidelijk is wat er op de lange termijn met de locatie zal gebeuren. Wethouder Stas: ‘Niets is zeker’. De SP zal de vinger aan de pols blijven houden.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Thijs Coppus: 077-3988100 of horst@sp.nl