Verantwoordelijkheid nemen

14 maart 2007

Verantwoordelijkheid nemen

Wethouder Litjens heeft de afgelopen dagen op zijn weblog in felle bewoordingen naar de SP gereageerd. Volgens de wethouder informeert de SP zich bewust eenzijdig, zaait ze tweedracht in de samenleving en durft ze geen verantwoordelijkheid te nemen. Wethouder Litjens
Aanleiding voor deze verregaande conclusies zijn de afwezigheid van de SP bij een excursie over het Nieuw Gemengd Bedrijf en een artikel over het centrumplan van de SP in de Echo.

Als het gaat om de centrumplannen dan heeft de SP zich altijd geïnformeerd. Niet alleen bij de gemeente, maar ook bij betrokken ondernemers en burgers. Dit neemt niet weg dat we kritisch zijn over het gelopen proces. Deze kritiek steekt de SP niet onder stoelen of banken, dat doet ze niet tijdens de raadsvergadering en ook niet in de Echo. Daarentegen worden zaken die goed lopen ook aangegeven en neemt de SP haar verantwoordelijkheid. De partij heeft twee weken geleden ingestemd met de bijgestelde plannen voor het Horster centrum omdat alles op alles gezet moet worden om te werken aan een sterk Horster centrum.

Wekelijks krijgen de raadsleden uitnodigingen voor informatiebijeenkomsten. Hierin wordt binnen de fractie een verdeling gemaakt. Niet alle fractieleden zijn dus bij alle bijeenkomsten aanwezig.
Daarnaast laten de SP’ers in de gemeenteraad zich niet alleen door gemeentelijke informatiebijeenkomsten informeren, maar gaan ze actief naar de bevolking om met mensen in gesprek te gaan. Dit ziet de wethouder misschien niet, maar voor de SP is dit een zeer belangrijke manier om aan informatie te komen en om uiteindelijk een standpunt te formuleren.

De afwezigheid van de SP bij de excursie over het Nieuw Gemengd Bedrijf was een vergissing van twee raadsleden die zich van tevoren hadden aangemeld. Hiervoor zijn inmiddels excuses aangeboden aan Knowhouse, de organisator van de excursie.
De suggestie van Litjens dat de SP bewust heeft gekozen om niet aanwezig te zijn bij de excursie klopt niet. Een mening formuleer je op basis van voors en tegens en dit geldt ook voor het Nieuw Gemengd Bedrijf. Met Knowhouse is daarom afgesproken dat de SP zich graag wil laten informeren en dat er een afspraak gemaakt zal worden om dit alsnog te doen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Thijs Coppus: 077-3988100 of horst@sp.nl