SP Horst aan de Maas wil verantwoording besteding fractievergoedingen opnemen in verordening

22 februari 2007

Verantwoording van de financiële vergoedingenIn de raadsvergadering van dinsdag 27 februari a.s. zal de SP een initiatiefvoorstel indienen, waarin de fracties in de gemeenteraad van Horst aan de Maas wordt opgedragen om jaarlijks verantwoording af te leggen over de besteding van de fractievergoedingen.

In Horst aan de Maas ontvangt iedere fractie jaarlijks € 500,00 aan fractievergoedingen, daarbij komt nog een bedrag van € 25,00 per raadslid. SP fractievoorzitter Thijs Coppus: ‘Zowel de fracties in de gemeenteraad als het college zijn het er over eens dat burgers intensiever betrokken moeten worden bij besluitvorming en dat een hoge mate van transparantie van het bestuur wenselijk is. De SP is van mening dat bij deze transparantie ook het inzichtelijk maken van de besteding van de fractievergoedingen hoort.’

De SP stelt voor om in de verordening geldelijke voorzieningen voor raads- en commissieleden een artikel op te nemen waarin fracties verplicht worden gesteld om jaarlijks in februari verantwoording af te leggen aan de gemeenteraad over de besteding van de ontvangen fractievergoedingen. Deze verantwoording moet minimaal bestaan uit een activiteitenoverzicht, een overzicht van de kostenposten, het eindsaldo en een begroting voor het komende jaar.

Verenigingen, stichtingen en andere organisaties die subsidiegelden van de gemeente ontvangen dienen voor- en achteraf inzichtelijk te maken waaraan gemeenschapsgelden worden of zijn uitgegeven. Politieke partijen zouden hier geen uitzondering op moeten vormen. Gezien het belangrijke mandaat dat onze burgers ons hebben gegeven, moeten de fracties in de gemeenteraad van Horst aan de Maas op dit gebied zelfs het voortouw nemen, aldus de SP.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Thijs Coppus
(T) 077-3988100 of (M) 06-14896448