SP Horst aan de Maas: GroenLinks Venlo moet kleur bekennen

2 februari 2007

SP Horst aan de Maas: GroenLinks Venlo moet kleur bekennen

De SP Horst aan de Maas uit in een open brief  agribusiness in het grootaan GroenLinks Venlo haar ongenoegen over de houding van die partij aangaande Klavertje Vier. De raadsfractie van GroenLinks Venlo wil de mogelijkheid van een herindeling bekijken om op deze manier slagvaardiger op te treden bij projecten die voortvloeien uit Klavertje Vier.

Klavertje Vier
In het gebied tussen Venlo, Maasbree, Sevenum en Horst aan de Maas wordt Klavertje Vier gerealiseerd. Uit dit samenwerkingsverband vloeien grootschalige initiatieven op het gebied van agribusiness. Te denken valt aan Californië en het Nieuw Gemengd Bedrijf. De SP is fel tegenstander van deze projecten. SP fractievoorzitter Thijs Coppus: ‘Californië en het Nieuw Gemengd Bedrijf zijn voorbeelden van een doorgeschoten schaalvergroting en onacceptabele intensivering van de landbouw. Ik verbaas me wanneer ik GroenLinks hoor pleiten voor meer slagkracht. Gezien haar landelijk programma zou je mogen verwachten dat de partij zich actief verzet tegen de ontwikkelingen rondom Klavertje Vier. Het zou mooi zijn als GroenLinks Venlo haar kleur bekend.’

"Herindeling verstoort samenwerking"
De afgelopen jaren is er een samenwerkingsverband in de regio Venlo opgebouwd. Door nu te beginnen over een herindeling, bestaat de kans dat het onderling vertrouwen tussen de verschillende gemeenten beschadigd raakt. Thijs Coppus: ‘Los van de zaken die uit deze samenwerking zijn voortgekomen, vindt de SP het van belang dat gemeenten onderling op een goede en constructieve manier samenwerken. Door op dit moment de discussie over een mogelijke herindeling in deze regio aan te zwengelen, kan de onderlinge samenwerking voor een belangrijk deel worden beschadigd. Bovendien getuigt het van weinig respect naar de omliggende gemeenten om plotsklaps en eenzijdig een mogelijke gemeentelijke herindeling voor te stellen.’

Oproep
De SP Horst aan de Maas roept GroenLinks Venlo op om zich de komende tijd samen met de SP te verzetten tegen Klavertje Vier. Coppus: ‘Laten we als regio kiezen voor een kleinschaligere economie waarin kwaliteit en duurzaamheid centraal staan. Te denken valt aan biologische landbouw, kleinschalige varkenshouderijen, alternatieve energie, gezinsbedrijven die nieuwe kansen krijgen en zorgprojecten. Door ons in de Euregio te onderscheiden creëren we duurzame kansen voor de lange termijn en hebben we veel projecten die voortvloeien uit Klavertje 4 helemaal niet nodig.’

Reactie Groen Links
Jan Kessels, raadslid van Groen Links in Venlo, reageert in Dagblad de Limburger: "Met het voorstel voor herindeling hebben we een steen in de vijver willen gooien om de discussie over de besluitvorming rond Klavertje 4 vlot te trekken. Het is een groot gebied, waar grote economische belangen spelen. Dat moet serieus opgepakt worden. Als daar een herindeling voor nodig is, dan zijn wij daar voorstander van. Dan houd je de regie in eigen hand, anders loop je de kans dat een werkgroep die overneemt". Over het standpunt met betrekking tot kleinschaligheid zegt Kessels: "De SP moet ons niet in de mond leggen dat we tégen duurzaamheid en vóór schaalvergroting zouden zijn. Besluiten over de schaalgrootte van bijvoorbeeld Californië en Siberië zijn al jaren geleden genomen (noot redactie: toen Groen Links ook al deel uit maakte van het College van B&W van Venlo). Maar dat wil niet zeggen dat kleinere bedrijven in het gebied Klavertje 4 geen kans krijgen". Op zijn weblog schrijft SP-fractievoorzitter Thijs Coppus: "Na het schrijven van deze brief heb ik contact gehad met Jan Kessels en heb met hem gesproken over Klavertje Vier, de aansturing en de projecten die uit dit samenwerkingsverband voortkomen. Duidelijk is dat de visies van GroenLinks en de SP op landbouw en de invulling van het gebied, redelijk met elkaar overeenkomen. GroenLinks en de SP verschillen wel van mening als het gaat om een mogelijke gemeentelijke herindeling. Ik denk dat het niet goed is om nu met gemeentegrenzen te gaan schuiven. Samen optrekken lijkt mij veel beter en uiteindelijk effectiever".

Lees hier de open brief aan Groen Links Venlo.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Thijs Coppus: 077-3988100 of 06-14896448