Vraagtekens raadslid Hazeu bij plaatsing zendmasten

19 november 2006

Vraagtekens raadslid Hazeu bij plaatsing zendmasten

In de raadsvergadering van dinsdag 14 november ji. heeft het college van B&W antwoord gegeven op vragen van SP-raadslid Hendrik Hazeu over de plaatsing van UMTS-masten. B&W stellen dat zij geen invloed hebben op de plaatsing van masten. Volgens Hazeu een inbreuk op de democratie. UMTS-mast

"Inleveren van controle op democratie"
SP-raadslid Hendrik Hazeu heeft een aantal vragen gesteld over de plaatsing van zendmasten in Horst aan de Maas. Het college van B&W antwoordt: "Wij hebben geen invloed op de plaatsing van de masten en ook niet op de verandering van de aard van die masten, bijvoorbeeld van GSM naar UMTS". In zijn reactie hierop concludeerde Hazeu dat daarmee "ingeleverd wordt op de democratische controle". Te meer, omdat het college antwoordde dat een deel van de informatie van de plaatsingsfirma als 'niet openbaar' werd aangemerkt .
Hazeu in zijn reactie op dit antwoord: "De SP neemt toch aan dat deze censuur de wethouder – die het coalitieprogramma ‘Van binnen naar buiten’ onderschrijft – een gruwel moet zijn. Vooral omdat het hier gaat om zaken die mogelijk van invloed zijn op de gezondheid van de burgers".

Democratische controle herstellen
Op de vraag hoe de wethouder de democratische controle dacht te herstellen en de censuur op de geheime informatie op te heffen, antwoordde wethouder Stas: "Het College volgt inzake plaatsing van UMTS-masten de richtlijnen van de Vereniging Nederlandse Gemeenten. Alleen als straks blijkt dat er schadelijke gevolgen ontstaan, grijpt de gemeente in". Slotconclusie van het raadslid van de SP: "U legt zich dus neer bij het inleveren van democratische controle". Wethouder Stas was het daar niet mee eens en wees op het vonnis van de Raad van State, waarin de gemeente Haaksbergen werd gesommeerd een weigering voor plaatsing van UMTS-masten ongedaan te maken.