Hete aardappel

13 oktober 2006

Hete aardappel

De afgelopen maanden is er veel te doen geweest om de Floriade. De salarissen van de bestuurders zijn "marktconform" vastgesteld, dus ruim hoger dan de minister-president verdient. De Nationale Tuinbouwraad (NTR) moet nog met een deel van haar financiële bijdrage over de brug komen. En de deelnemende gemeenten tenslotte: die schuiven de verantwoordelijkheid voor de organisatie als een hete aardappel naar elkaar door.

Al voor de officële "kick-off" - zoals ze de aftrap zo mooi noemen - hoeven alle betrokkenen niet te klagen over alle media-aandacht voor het evenement. Veel meer heeft het gekissebis op dit moment helaas niet opgeleverd. Dat die aandacht vooral negatief ingekleurd is, kunnen die betrokkenen zichzelf aanrekenen.

Sinds het vertrek van Leon Frissen als burgemester van Horst aan de Maas lijkt er weinig te zijn gebeurd. Dit zegt veel over het draagvlak voor de Floriade in de regio. Blijkbaar is de tentoonstelling het paradepaardje van slechts een selecte groep bestuurders. Voor de inwoners van Noord-Limburg is dat pech hebben, want hun gemeenten moeten een forse investering leveren om de organisatie rond te krijgen.

De SP is nooit voorstander geweest voor de organisatie van de Floriade door de regio Venlo. actie SP tegen binnenhalen Floriade
De hoge kosten, de financiële risico's en de grootschaligheid hebben ons nooit aangesproken. Maar nu door de meerderheid is besloten om de Floriade in 2012 toch in de regio Venlo te organiseren, vinden we dat de Floriade hoe dan ook moet slagen. Het kost de burgers immers een flinke duit, gezien de hoeveelheid gemeenschapsgeld, die is geïnvesteerd.

Om nu eindelijk eens echt werk van de Floriade te maken, moeten alle zeilen worden bijgezet. Horst aan de Maas en Venlo moeten elkaar niet meer 'waers' aankijken, maar samen met Gennep, Helden en Venray kijken hoe we de ondernemers uit de regio kunnen betrekken bij de organisatie van het evenement.

Alleen wanneer de Floriade een zaak van de hele regio wordt, is er in 2012 een kans van slagen.

Thijs Coppus (fractie-voorzitter SP Horst aan de Maas)

PS: deze column verscheen eerder in de Echo van Horst d.d. 6 oktober 2006

Wilt u reageren op deze column? Dat kan: