Geslaagde avond over Biologische en duurzame landbouw

12 oktober 2006

Geslaagde avond over Biologische en duurzame landbouw

De emoties laaiden soms hoog op, tijdens de informatieavond over biologische en duurzame landbouw. Zeker als de inkomens van boeren aan de orde kwam. Want die inkomens staan onder druk en "de politiek" neemt maatregelen die weinig soelaas bieden voor die boeren. Dat was de conclusie van één van de aanwezige melkveehouders toen Ger Koopmans, CDA Tweede Kamerlid stelde dat hij en zijn partij de schaalvergroting en globaliserende liberalisering in de landbouw niet tegen kon en wilde houden.
Ook de andere Tweede Kamerleden, Krista van Velzen en Harm Evert Waalkens riepen veel reacties op uit de zaal.een aandachtige zaal

De zaal van De Leste Geulde was goed gevuld met geïnteresserden. Boeren natuurlijk, maar ook politici als de wethouders Stas en Litjens, de burgemeester en geïnteresseerde burgers, die tijdens de avond getuigden van hun zorgen met betrekking tot de voedselveiligheid.een aandachtige zaal
Voordat de drie Tweede Kamerleden van CDA-, PvdA en SP-huize elkaar figuurlijk in de haren vlogen hield Sjors Willems, communicatieadviseur Innovatiecentrum Biologische Landbouw van de Wageningse Universiteit, een inleiding.Sjors Willems
Na een schets van het huidige beleid van minister Veerman stelde Willems, dat de Biologische landbouw de trekkersrol vervult voor de reguliere landbouw. Hij illustreerde dat met talloze voorbeelden. Hij sloot zijn verhaal af met de (niet uitputtende) opsomming van een aantal instrumenten die "de politiek" kon gebruiken om de biologische en duurzame landbouw te stimuleren.een aandachtige zaal
Uitgangspunt daarbij was voor hem dat de "biologische landbouw" beloond zou moeten worden voor haar maatschappelijke effecten (dierenwelzijn; schoon water, omdat er geen bestrijdingsmiddelen en kunstmeststoffen in het grondwater komen, natuur- en landschapsbeheer, enz.).
Consumenten zouden beloond moeten worden (als ze biologische producten kopen) door vrijstelling van BTW, waardoor de biologische producten iets minder duur worden en voor meer mensen betaalbaar.
De informatie over biologische producten zou transparanter moeten (niet zoveel verschillende soorten keurmerken, maar eenduidige informatie op de etiketten).
Duidelijker zou het biologische product een rol moeten krijgen (ook in de voorlichting over voeding) in het bestrijden van overgewicht, de overheid zou bedrijven meer steun moeten bieden bij de verbreding van hun bedrijf (zorgtaken, recreatie en dergelijke).
De overheid (van laag tot hoog) zou het goede voorbeeld moeten geven, bijvoorbeeld door in haar kantines alleen nog maar biologische producten aan te bieden.
Ger Koopmans (CDA)
Harm Evert Waalkens (PvdA) en Krista van Velzen (SP)
De politici gingen vervolgens alle drie in op de mogelijkheden van Biologische en Duurzame landbouw. En de speciaal uitgenodigde Provinciale Statenleden deden, net als het publiek in de zaal, actief mee aan de discussie.een aandachtige zaal

In de pauze las Riky Schut, bestuurslid van de landelijke werkgroep "Landbouw en Inkomen" een column voor over de situatie van de boeren in Nederland.Riky Schut

Het volledige verslag van de derde informatiebijeenkomst van de SP-werkgroep Land- en Tuinbouw over biologische landbouw en de verslagen van de andere bijeenkomsten kunt u hier lezen.