Algemene beschouwingen 2006

31 oktober 2006

Algemene beschouwingen 2006

De SP in de gemeenteraad van Horst aan de Maas heeft de begroting van het college van B&W voor 2007 afgewezen. SP-fractievoorzitter Thijs Coppus Reden: de SP wijst de politieke koers van het college af. “Natuurlijk zitten er in de voorliggende begroting een aantal goede voorstellen. Een aantal van deze zaken zullen we per voorstel ondersteunen wanneer er straks een afweging moet worden gemaakt. Maar wij maken andere keuzes dan het college. U kiest voor grootschalig en van bovenaf. Wij kiezen voor kleinschalig en van onderop” zei SP-fractievoorzitter Thijs Coppus ’s avonds in zijn stemverklaring, als slot van de Algemene Beschouwingen.

Inhoud
Eerder op de middag heeft Thijs Coppus de inzet van zijn fractie naar voren gebracht. Hij stelt dat er de komende jaren moet worden geïnvesteerd in Horst aan de Maas. De lokale democratie moet verder worden uitgebouwd, de landbouw in onze gemeente moet een nieuwe invulling krijgen en burgers moeten meer ruimte krijgen om zich te kunnen ontwikkelen. Er moet aandacht besteed worden aan een goed volkshuisvestingsbeleid. huisvesting
Daarnaast vindt de SP dat er een economische verbreding in gang gezet moet worden. Uitgangspunt voor de SP blijft het organiseren van voorzieningen op lokaal niveau. Hiervoor is een sterke overheid nodig die kansen schept.

Voorstellen overgenomen
Fijntjes merkte Coppus op dat het opvallend is hoeveel voorstellen die de SP in de loop der jaren heeft gedaan, uiteindelijk zijn overgenomen. Hij wees daarbij op de SP-plannen voor de brede school waar de SP al sinds 2002 voor pleit, het pleidooi voor zorgboerderijen en de keuzes voor de hippische sector. Coppus zei het prima te vinden dat de SP-voorstellen worden overgenomen, “maar er zit vaak een behoorlijke periode tussen ons voorstel en uw bereidheid het voorstel alsnog over te nemen. Ik stel voor uw schroom achter u te laten en samen met de SP nieuwe ideeën uit te werken en vervolgens uit te voeren”.

Kansen voor iedereen
Vurig pleitte de SP-voorman er voor dat iedereen binnen de gemeente de kans moet krijgen om zich te ontwikkelen en om mee te doen aan het maatschappelijk verkeer. Het is de taak van de gemeente om hier belangrijke voorwaarden voor te scheppen. Maar ook met betrekking tot voorzieningen, waar mensen gebruik kunnen maken. Wanneer mensen betrokken zijn bij de maatschappij, heeft dit positieve gevolgen voor hun sociale netwerk, mobiliteit en uiteindelijk hun gezondheid. In dat kader stipte hij het belang aan van een uitvoering van de zogenaamde Wet Maatschappelijke Ondersteuning per 1 januari. Hij noemde het belang van de dorpsraden en brak een lans voor het betrekken van jongeren bij de politieke besluitvorming. In dat kader stelde hij voor een jongerenraad op te richten die op een aantal terreinen net zoveel bevoegdheden heeft als de huidige dorpsraden.

Kleinschalig duurzame landbouw
De visie van de SP op duurzame en kleinschalige landbouw is bekend, zo stelde Coppus. De SP denkt dat Horst aan de Maas het verschil kan maken op het gebied van biologische en duurzame landbouw.Landbouw
De kansen voor het aantrekken van duurzame landbouw – eventueel in combinatie met innovatie, onderwijs en alternatieve energie – moeten volgens Coppus dan ook serieus bekeken worden.

Beleid voor kunst en kultuur
De SP wil volgens SP-boegbeeld Coppus dat Horst aan de Maas de komende jaren haar beleid ten aanzien van kunst en cultuur verder ontwikkelt. Kunst
Dit zal volgens hem uiteindelijk resulteren in meer betrokken burgers en creatieve ondernemers. In dat kader deed hij dan ook een aantal concrete voorstellen. Hij ging in op de perikelen rondom de bibliotheek en de kansen die het bibliotheekwerk biedt.de bibliotheek
En hij vroeg aandacht voor de mogelijkheden van 't Gasthoês in Horst. 't Gasthoês

Slotakkoord
Als slotakkoord en met een knipoog naar de komende verkiezingen besloot fractievoorzitter Thijs Coppus zijn Algemene Beschouwingen met de zin: “Wij kiezen voor een beter Horst aan de Maas voor hetzelfde geld”.

Wilt u uitgebreidere informatie lezen, dan kunt u de volgende teksten downloaden: