SP Horst aan de Maas eist geld aanleg A73 Zuid terug

23 september 2006

SP Horst aan de Maas eist geld aanleg A73 Zuid terug

Onlangs werd duidelijk dat er geld, dat bestemd is voor de aanleg van de A73 Zuid, over blijft. noord-zuidverbinding voor Limburg!
Eind jaren ’90 is er door de toenmalige gemeenten Horst en Grubbenvorst een financiële bijdrage geleverd voor de aanleg van deze snelweg. Nu er geld overblijft, wil de SP dat het rijk dit geld terug geeft aan de betalers, zodat die zelf kunnen bepalen wat ze met het geld doen.

Alternatieve besteding

Nu blijkt dat minister Peijs van plan is om de overschotten aan te wenden voor de ondertunneling van de A2 door Maastricht, vindt de SP-fractie dat Horst aan de Maas – in navolging van Venlo en Roermond – moet eisen dat het overtollige geld wordt gestoken in de verbetering van de bereikbaarheid van Noord- en Midden-Limburg. Te denken valt aan investeringen in het openbaar vervoer, zodat betere doorstroming voor langere tijd gewaarborgd blijft. Mocht blijken dat het geld voor de A73 niet in de regio blijft, dan is de SP van mening dat de gemeente Horst aan de Maas haar bijdrage moet terug eisen.

Vuist maken richting Den Haag

De SP verzoekt het college van B&W van Horst aan de Maas om ten aanzien van deze kwestie zo snel mogelijk een standpunt in te nemen. Daarnaast verzoekt de partij het college om samen met regiogemeenten een vuist te maken richting de minister om het geld in de regio te houden.

Eerder bezwaren SP tegen financiering rijksweg

De SP-fractie heeft overigens in 1999, toen de regio gevraagd werd mee te betalen aan de aanleg van de A73, zich uitgesproken tegen mee betalen. De SP bracht toen naar voren dat de aanleg van rijkswegen betaald moet worden door het Rijk.

Lees het persbericht over het standpunt van de SP-fractie in 1999, waarin de SP-fractie bezwaar maakt tegen meebetalen aan rijkswegen. Omdat het college van B&W begin 2000 nog niet gereageerd had op de vragen van de SP, werd in een brief het standpunt van de SP nog eens uiteen gezet. Ook die brief kunt u hier lezen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Thijs Coppus: 077-3988100 of 06-14896448